Gezocht: de stem van Jan van Eyck

De Sint-Baafskathedraal in Gent is op zoek naar een man om de stem van Jan van Eyck in te spreken voor een tentoonstelling in het kader van het Van Eyckjaar in 2020. Hoewel de schilder van "Het lam gods" waarschijnlijk uit het Maasland kwam, is een Limburgs accent geen voorwaarde.

Bijna 6 eeuwen na zijn dood komt Jan van Eyck in 2020 helemaal weer tot leven. Een heel jaar lang zal Gent hulde brengen aan de Vlaamse meester onder het motto "OMG! Van Eyck was here" met tal van tentoonstellingen en culturele activiteiten.

In de Sint-Baafskathedraal zal een gloednieuw bezoekerscentrum de deuren openen waar de gerestaureerde panelen van "Het lam gods" in al hun glorie zullen schitteren. Met een augmented reality-bril zullen bezoekers een reis naar de tijd van Van Eyck kunnen maken waarbij ze de rijke geschiedenis van de kathedraal en het altaarstuk met eigen ogen kunnen aanschouwen via historische simulaties en interactieve modules.

Tijdens die reis zullen de bezoekers verschillende historische personages op hun pad treffen. Professionele stemacteurs zullen hun stemmen inspreken, maar voor "hoofdrolspeler" Van Eyck zelf lanceert de Sint-Baafskathedraal een opmerkelijke oproep: wie zich geroepen voelt, kan zich kandidaat stellen om zijn stem in te spreken.

Van Eyck was ongeveer 40 toen hij "Het lam gods" schilderde. Hij was waarschijnlijk afkomstig uit het Maasland, maar dat wil niet zeggen dat een Limburgs accent noodzakelijk is. "We zoeken de stem van een gepassioneerde kunstenaar", laat de kathedraal weten. "Iemand op de top van zijn kunnen. Iemand die net zijn meesterwerk aan het schilderen is."

Mannen die menen dat ze aan deze omschrijving beantwoorden, kunnen een geluidsfragment insturen via destemvanjan@vaneyckwashere.be. De beste stemmen krijgen een uitnodiging voor een opname in de studio.

Optische revolutie

Ook het MSK besteedt in 2020 ruime aandacht aan Van Eyck met de tentoonstelling "Van Eyck. Een optische revolutie". Daarin zullen de gerestaureerde buitenluiken van "Het lam gods" centraal staan, maar het museum haalt ook "een substantieel aantal" van de twintigtal werken die van de schilder bekend zijn naar Gent.

De expo moet bezoekers overtuigen van het feit dat Van Eyck boven zijn tijdgenoten uitstak en een optische revolutie veroorzaakte. Schilderijen van zijn tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje moeten dit bij wijze van contrast in de verf zetten.

"OMG! Van Eyck was here" moet het sluitstuk vormen van 3 opeenvolgende jaren waarin Vlaamse meesters centraal staan. In 2018 is Antwerpen aan de beurt met "Antwerpen barok. Rubens inspireert", volgend jaar richt Brussel de schijnwerpers op Bruegel en in 2020 doet Gent hetzelfde met Van Eyck.

De titel van het themajaar is een knipoog naar de handtekening "Johannes de Eyck fuit hic" die Van Eyck aanbracht op het beroemde portret "Giovanni Arnolfini en zijn vrouw" uit 1434. Op het kantelpunt tussen de middeleeuwen en de renaissance trad hij daarmee als een van de eerste kunstenaars uit de anonimiteit.