"Iedereen teevee, iedereen tevree"

Frederik De Bosschere laat voor vrtnws.be tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie. Vandaag: Instagram kondigde vorige week een nieuwe visie op televisie aan. Gaan we op een heel nieuwe manier kijken naar schrift of beeld?

labels
Frederik De Bosschere
Frederik De Bosschere is strateeg bij In The Pocket, dat strategisch en technologisch advies geeft en digitale producten bouwt voor bedrijven als Bancontact, Colruyt en Samsonite. Twitter: @vrederik.

Vorige week kondigde Instagram IGTV aan: een nieuwe visie op televisie. Een zoveelste wapenfeit in de strijd om uw oogballen. Hoog tijd om ‘mobile video’ onder de loep te nemen.

Dat u dit leest - deze klassieke letters en leestekens - is eigenlijk een wonder. Tegen het eind van het jaar wordt namelijk verwacht dat video tachtig percent van het internetverkeer zal uitmaken. Tijd dus om eens te kijken hoe het daarmee zit. Ik tracht woordspelingen over ‘kijken’ tot een minimum te beperken.

Video anno 2018 is een speciaal beestje.

Op ‘mobile' leek video heel lang vooral heel kort te gaan worden. Korte clipjes op YouTube, weet je wel. Via Snapchat of Instagram stories werd dat zelfs naar maximaal 15 seconden gebracht. Korte clipjes die snel weer verdwijnen, bleken een shot in de roos. Bovenaan uw Instagram wacht elke dag opnieuw een schijnbaar oneindige rij videobolletjes.

Ondanks het succes van korte video's werkt YouTube al enige tijd ook aan langere shows. En enkele dagen geleden kondigde ook Instagram hun plannen aan voor ‘echte' programma’s.

Wat ik vooral sterk vind aan Instagram’s IGTV, is dat het resoluut voor verticale video kiest. Gemaakt voor op de smartphone. Een duidelijke vinger aan klagers over “vertical video syndrome”: video’s die rechtopstaand zijn geschoten (smartphone-style), en daardoor op de computer zwarte randen vertonen. Netflix maakt z’n trailers tegenwoordig ook verticaal. Video voor vandaag.

Wet van de Oortjes

Video is ook wel stom. Het is te zeggen: stil. Gegeven dat we die video’s natuurlijk op de smartphone bekijken, en de universele Wet van de Oortjes: die zitten ofwel in uw andere jas, of permanent vernesteld. 85% van de video's op Facebook worden bekeken zonder geluid. Voor wie denkt: wat doen die video’s op Facebook ertoe? Mark z’n blauwe TV-zender is goed voor meer dan 8 miljard bekeken video’s. Per dag.  

Mensen snakken dus naar video. En waar op de digibox licht-uitgesteld of later kijken nog welig tiert, is digitale video steeds meer live. Een live-platform als Twitch serveert z’n gemiddelde kijker tientallen uren video per week. Dat gaat van het kijken naar professionele gamers, in e-sporten zoals League of Legends. Tot het kijken naar gamers die spelletjes of gadgets uitpakken.

En voor u zegt “wat kunnen die digitale hangjongeren toch tijd verkwisten”: waarmee TV-zenders tegenwoordig uw pap koelen, is vaak ook geen grote kunst.

Mensen snakken naar video. En waar op de digibox licht-uitgesteld of later kijken nog welig tiert, is digitale video steeds meer live.

Veel van die video’s worden gemaakt door onbekenden. Het is te zeggen, onbekenden voor u. Vedetten op Twitch of YouTube hebben miljoenen volgers. De sterren van vandaag zitten niet in de Medialaan te Vilvoorde, maar op Musical.ly. U kent dat niet, maar vraag het aan uw dochter of nichtje en geniet van de gillen.

Video is vandaag vooral verwarrend. Het medialandschap ligt overhoop. Producenten als Disney starten eigen diensten. Diensten als Netflix en Amazon Prime Video maken dan weer eigen content. YouTube gaat muziek streamen. Op Spotify vind je tegenwoordig ook video.

Merk de namen van de grote jongens op. Die willen allen een aandeel van uw aandacht. Daardoor stelt zich de vraag: wat met de ‘oude garde’? Wat met TV-zenders of kabelbedrijven?

Apple werkt nu bijvoorbeeld samen met partijen als Canal+. Die klanten kunnen hun baksteen/digibox de deur uitshotten, en inruilen voor een sexy Apple TV. Grote kabelbedrijven, gereduceerd tot 1 app, naast die van Netflix of Hulu. Een nieuwe realiteit waaraan het wellicht wennen wordt.

 Daardoor stelt zich de vraag: wat met de ‘oude garde’? Wat met TV-zenders of kabelbedrijven?

Een klassiek voorbeeld van disruptie uit de flank. Met de verrekijker naar de concurrentie kijken en microscopisch alles nabootsen. En dan gepakt worden door een digitale speler die jaren geleden nog uitgelachen werd omdat het de spotgoedkope streamingrechten ging opkopen die toch niemand wou.

Het aandeel van Telenet krijgt bijvoorbeeld al enkele maanden klappen omdat ze in Mechelen te lang gewacht hebben om een antwoord te formuleren op Netflix.

Maar goed. Genoeg tekst. Kijk maar verder.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.