Video player inladen ...

Een maxipack? Niet altijd tegen een miniprijsje

Supermarkten verkopen wel eens gezinsverpakkingen of maxipacks. Het lijkt er dan op dat we een zaakje kunnen doen. Wie in het groot koopt, is helaas niet altijd goedkoper af, zo waarschuwt Test-Aankoop bij het Radio 2-programma "De Inspecteur".

Test-Aankoop organiseerde half mei een steekproef. Enkele jaren geleden stelden ze al in een groot onderzoek vast dat winkels klanten misleiden met grote verpakkingen. Ook nu vindt de consumentenorganisatie een aantal flagrante voorbeelden. 

"Kijk naar prijs per kilo"

"De enige manier om zeker te zijn dat je een voordelige prijs betaalt, is letten op de prijs per kilo, liter of de prijs per stuk.", waarschuwt Simon November van Test-Aankoop bij "De inspecteur". "Winkels moeten die informatie verplicht op het etiket zetten."

Mogelijke verklaring

Het gaat niet altijd bewust om misleiding, vermoedt Test-Aankoop. Er zijn vaker maxiverpakkingen te koop in deze periode voor wie op reis vertrekt of op kamp gaat en een grote voorraad meewil. Net omdat die producten een ander formaat hebben, moeten machines in de fabriek anders worden afgesteld en er is ook die verpakking op zich. Die extra kosten kunnen wegen op de kostprijs.

Bovendien passen een aantal supermarkten hun prijzen aan op basis van de prijzen bij de concurrentie. Omdat er meer individuele verpakkingen zijn in de supermarkt,  is er bij die producten ook meer concurrentie. Dat maakt dat individuele verpakkingen in verhouding soms goedkoper uitvallen dan maxipacks. 

Beluister het gesprek met Simon November in "De inspecteur":

Colruyt: "Kleine verpakking is de standaard geworden"

Chris Van Wettere, algemeen directeur van de Colruyt-supermarkten, wijst erop dat de kleine verpakkingen in de laatste jaren steeds meer de standaardverpakkingen zijn geworden. "Bij de grote verpakkingen zijn de volumes veel kleiner. Daardoor kan het productieproces duurder zijn, omdat het bij de kleine verpakkingen performanter is", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

Daarnaast wijst hij ook op de grotere concurrentie bij de kleine verpakkingen. "Wij volgen voor elk product de laagste prijzen bij de concurrentie." Zullen de grote verpakkingen op termijn dan verdwijnen? Van Wettere denkt van niet, omdat ze voor grootverbruikers (zoals bijvoorbeeld jeugdbewegingen) gebruiksvriendelijker zijn.

"Wij zullen er altijd voor zorgen dat de klant de keuze heeft", zegt de Colruyt-directeur. Hij benadrukt dat de supermarkt duidelijk aangeeft wat de prijs is per kilogram of liter, om zo de voordeligste verpakking te vinden.

Beluister het gesprek met Chris Van Wettere in "De ochtend":

Meer nieuws