Gent op kop in het autodelen

Gent heeft de tienduizendste autodeler in de bloemetjes gezet. Met zoveel autodelers is de stad koploper van alle Vlaamse steden. De bedrijfswagen is nog een obstakel om meer autodelers over de streep te trekken, net als het idee van geen auto ter beschikking te hebben als het dringend nodig is.

Volgens Jeffrey Matthijs van de VZW Autodelen.net doet Gent het goed op het vlak van autodelen omdat er een sterk mobiliteitsbeleid is dat mikt op 20.000 autodelers tegen 2020. En er wordt ook veel geld besteed aan promotie. Zo betaalt de stad bijvoorbeeld het lidgeld terug als je je aansluit bij een autodeelorganisatie.

Gent laat met het grote aantal autodelers de andere Vlaamse steden achter zich. Antwerpen komt in de buurt met het aantal autodelers, maar daar zijn dubbel zoveel inwoners. En procentueel gezien komen Mechelen en Leuven in de buurt, maar ze moeten Gent toch laten voor gaan. Vooral het voorbije jaar zijn er in Gent de helft autodelers bijgekomen.

Het autodelen bestaat al een hele tijd in Gent en intussen zijn er 9 organisaties die ofwel een eigen vloot auto's ter beschikking stellen, ofwel werken met auto's van privé-eigenaars.

Om nog meer mensen aan het autodelen te krijgen is een mentaliteitswijziging nodig. "We zijn het gewend om privébezit te hebben," zegt autodeler Matthijs. Dat idee van je eigen auto te hebben, moet een autodeler los laten. En bovendien is er ook de schrik van geen auto ter beschikking te hebben als je er een nodig hebt. Maar "verschillende mensen zijn lid van verschillende organisaties en op die manier is er wel altijd ergens een auto te vinden."

En behalve de mentaliteit is ook de bedrijfswagen een obstakel om nog meer mensen aan het autodelen te krijgen.