Video player inladen ...

Eerste drukke vertrekweekend voor vakantiegangers: met deze info van Hajo Beeckman vertrekt u goed voorbereid

Het belooft een druk verkeersweekend te worden in Europa, met code rood voor de uittocht richting zuiden. Op heel wat Europese wegen mag u dan ook files verwachten. Omdat een gewaarschuwd man er twee waard is, loodst VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman u door de zomerfiles en de voornaamste (nieuwe) verkeersregels in de belangrijkste doorreislanden.

Dit weekend wordt het voor het vertrekkende verkeer in heel Europa een rode dag. Op de traditionele knelpunten richting zuiden wordt het aanschuiven tussen 10 en 16 uur. 

Bovendien keren dit weekend ook alweer de eerste toeristen terug naar huis. De automobilistenverenigingen verwachten dan ook druk verkeer met vertragingen op zaterdag (geel) en zondag (oranje) richting noorden.

Ook in eigen land wordt er veel verkeers hinder verwacht. Vanochtend zal het voor het vertrekkende verkeer naar alle waarschijnlijkheid aanschuiven zijn op de E40 Brussel-kust en op de E411 Brussel-Luxemburg, vooral bij mooi weer. Op zondagavond is er kans op file richting binnenland, vooral op de E40 Oostende-Brussel.

België

De drukte in eigen land wordt in eerste instantie bepaald door de start van de schoolvakantie, maar een tweede factor waarmee rekening gehouden moet worden, is traditioneel de start van het bouwverlof. "Dat gebeurt in vier golven", legt Beeckman uit. "Op 2 juli zijn de bouwbedrijven in Brussel-Halle-Vilvoorde gestart met hun bouwvakantie. In Antwerpen en regio Leuven gebeurt dat vanaf 9 juli. De provincies Oost- en West-Vlaanderen en Limburg zijn aan de beurt op 16 juli. Voor de kantons Hamme en Lokeren vangt het bouwverlof pas op 24 juli aan."

Veel Nederlanders en Duitsers bezoeken ons land en vooral de kust, of rijden er doorheen op weg naar het zuiden

VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman

De drukte op onze wegen wordt ook bepaald door buitenlandse vakantiegangers. "Zij zijn de derde factor om mee rekening te houden op de Belgische wegen", zegt Beeckman. "Veel Nederlanders en Duitsers bezoeken ons land en vooral de kust, of rijden er doorheen op weg naar het zuiden." De Nederlanders trekken in drie golven naar het zuiden: zuidelijke provincies voor en rond het weekend van 7 juli, Midden-Nederland voor en rond het weekend van 14 juli en Noord-Nederland voor en rond het weekend van 21 juli.

"Duitse vakantiegangers gebruiken onze wegen vooral voor een bestemming aan onze kust of in Zeeland, in het westen van Frankrijk of het noorden van Spanje", zegt Beeckman. Ook dat gebeurt gespreid en in golven. "In juli zal het vooral druk worden door de start van de vakantie in van het dichtbevolkte Noordrijn-Westfalen rond het weekend van 14 juli." Bekijk op de kalender hieronder de drukste dagen voor het Belgische wegennet.

Lees verder onder de drukte-kalender

Rond de weekends van 30 juni en 7 juli zal de drukte voelbaar zijn op de klassieke knelpunten rond Brussel en Antwerpen, omdat er dan nog veel pendelverkeer is. Ook op de toeristische assen wordt het druk. Het gaat dan om de E40 en E34 richting kust en de E40 bij Luik en de E411 naar Luxemburg. De zwarte weekends voor België zijn 28 juli en 4 augustus. "Zeker bij mooi weer, wanneer er ook veel dagjestoeristen op pad zijn."

Deze verkeersdrukte houdt nog geen rekening met geplande of nog lopende wegwerkzaamheden. Net voor het weekend en op zonnige dagen kunnen er soms lange files staan. Hieronder een interactieve kaart met de belangrijkste wegenwerken in ons land en meteen ook de knelpunten.

Lees verder onder de interactieve kaart

Buitenland

Wie met de auto op vakantie vertrekt moet tijdens de meeste weekends al vanaf vrijdagvoormiddag op drukte rekenen. Zeker in het begin van de vakantie komt die drukte nog eens bovenop het gewone pendelverkeer. Tijdens het weekend is er vooral drukte op de toeristische assen en op de bekende knelpunten.

's Nachts vertrekken heeft vaak weinig zin. In veel gevallen komt u aan op de knelpunten op de drukste tijden

VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman

Voor wie van plan is om 's nachts te vertrekken weet dan dat dit vaak weinig zin heeft. "In veel gevallen komt u dan aan op de knelpunten op de drukste tijden", zegt Beeckman daarover. Wie dat kan vertrekt het best op vrijdagochtend of wacht met vertrekken tot zondag.

Al is het niet altijd evident om de drukte op die manier te mijden. Veel vakantiehuisjes bijvoorbeeld worden verhuurd van zaterdag tot zaterdag. Wie vroeger vertrekt, moet dus ergens een extra verblijf betalen. Wie pas zondag vertrekt, verliest daardoor een dag vakantie.

 Toch op zaterdag de weg op? Vertrek tussen 9 en 12 uur

Moet u toch op zaterdag de weg op, dan is het ideaal om in België te vertrekken tussen pakweg 9 en 12 uur. "Dan zijn bij uw passage de langste files in bijvoorbeeld de Rhônevallei of aan de Alpenpassen al verdwenen", zegt Beeckman. "U komt misschien wat later op uw bestemming aan maar daar staat tegenover dat u geen uren in de file hebt gestaan, dus dat compenseert."

Op de kalender hieronder vindt u de drukste momenten op de Franse en Duitse wegen. Probeer vooral de eerste twee weekends van augustus te mijden.

Lees verder onder de drukte-kalender

Voor de belangrijkste doorreislanden hebben we voor u gedetailleerde informatie opgelijst: van bijzondere verkeersregels over de belangrijkste knelpunten tot grote wegwerkzaamheden die mogelijk roet in het eten kunnen gooien. En uw reis aanzienlijk kunnen verlengen. Probeer deze dus te mijden tijdens de drukste periodes.

Duitsland

Wie de Duitse Autobahn op wil moet rekening houden met de strenge Duitse wetgeving over het gebruik van gps en gsm. "In Duitsland mag een gps of app op de smartphone bijvoorbeeld wel een gevaren- of risicozone aanduiden voor snelheidscontroles, maar niet waar de flitspalen of mobiele controles zich exact bevinden", zegt Beeckman. "Die functionaliteit moet u dus uitschakelen."

De Duitse wegpolitie controleert regelmatig of u voldoende afstand houdt van uw voorligger. "Die afstand moet in meter minstens de helft zijn van de gereden snelheid", legt Beeckman uit. "Wie bijvoorbeeld 120 kilometer per uur rijdt, die moet dus minstens 60 meter afstand houden."

Bij file moet u op de linkerrijstrook zoveel mogelijk links houden, op de rechterrijstrook rechts, zodat bij ongevallen de hulpdiensten gemakkelijk kunnen passeren

VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman

Een nieuwe regel is de zogenoemde Rettungsgasse, de reddingsstrook. "Bij file moet u op de linkerrijstrook zoveel mogelijk links houden, op de rechterrijstrook rechts, zodat bij ongevallen verderop de hulpdiensten gemakkelijk kunnen passeren", zegt de verkeersexpert.

Weet ook dat er in Duitsland (maar ook in andere Europese landen) tegenwoordig op veel plaatsen een milieuvignet verreist is als u de stad in wil rijden. Die zogenoemde Umweltzones gelden in de meeste grote steden. Zo'n sticker kunt u online kopen, bijvoorbeeld bij mobiliteitsorganisaties VAB en Touring. Dat is voor alle duidelijkheid niet nodig als u de ringweg rond een stad gebruikt, enkel als u de stad ook effectief in wil rijden met de auto.

Op het kaartje hieronder vindt u de voornaamste wegwerkzaamheden en knelpunten voor Duitsland.

Lees verder onder de interactieve kaart

Frankrijk

De Fransen voeren vanaf 1 juli nieuwe maximumsnelheden in. Op wegen met één rijstrook -buiten de bebouwde kom- mag u vanaf dan maximaal 80 kilometer per uur rijden. Nu is dat nog 90 kilometer per uur. "Er komt geen overgangsperiode", weet Beeckman. "Er worden direct boetes uitgeschreven."

Er komt geen overgangsperiode met nieuwe Franse maximumsnelheden. Er worden direct boetes uitgeschreven

VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman

Net als in Duitsland zijn er ook bij de zuiderburen strikte regels over het gsm- en gps-gebruik, ze zijn zelfs nog strenger. "Bellen met oortjes is verboden en uw telefoon moet zich in de wagen altijd uit uw gezichtsveld bevinden wanneer u aan het rijden bent", zegt Beeckman. "Als u een smartphone gebruikt voor navigatie, dan mag die wel in het gezichtsveld zijn, maar dan moet uw telefoon in een houder aan het dashboard of de voorruit zitten én u mag het toestel tijdens het rijden niet aanraken."

Radarverklikkers zijn ook in Frankrijk verboden. Het is in Frankrijk overigens ook verboden te roken in een voertuig in het bijzijn van een minderjarige.

Op het kaartje hieronder vindt u de voornaamste wegwerkzaamheden en knelpunten voor Frankrijk.

Lees verder onder de interactieve kaart

Zwitserland

Op de Zwitserse wegen is het ook overdag verplicht om met dagrijlichten of dimlichten te rijden. Net als in Duitsland kennen de Zwitsers ook het Rettungsgasse-systeem, de reddingsstrook voor hulpdiensten dus.

Lees verder onder de interactieve kaart

Oostenrijk

Ook in Oostenrijk wordt met de Rettungsgasse gewerkt, zoals de reddingsstrook voor hulpdiensten in het Duits genoemd wordt. Als in een file in een tunnel volledig tot stilstand komt, bent u verplicht om uw motor uit te schakelen. "Ook bij andere omstandigheden, bijvoorbeeld bij het wachten aan een overweg, is het onnodig laten draaien van de motor verboden." 

Lees verder onder de interactieve kaart

Hajo Beeckman vat het nog eens samen minder dan in één minuut:

Video player inladen ...

Meer weten?

Wie met de auto op vakantie gaat naar een land dat we niet hebben besproken of wie meer details wil over de regelgeving per land kan die vinden op de websites van automobilistenverenigingen VAB en Touring: