Video player inladen ...

België neemt aantal opvarenden van Lifeline over, schip intussen aangekomen op Malta

Het Duitse ngo-reddingsschip Lifeline, dat al bijna een week ronddobberde op de Middellandse Zee, is aangemeerd in Malta. Zeven andere Europese landen nemen de opvarenden die in aanmerking komen voor asiel over. Ons land zou er maximaal 15 opnemen. Het gaat om een eenmalig akkoord. Het schip zelf zal aan de ketting gelegd worden.

De Lifeline dobbert met 230 opvarenden al bijna een week rond op zee, nadat Italië weigerde het te laten aanmeren. Gisteren nog riep de bemanning op om snel een oplossing te vinden, want de zee is ruw en veel opvarenden waren zeeziek. De Italiaanse premier Conte kondigde gisteren al aan dat er een akkoord was bereikt, het schip zou mogen aanmeren in Malta. Maar dat werd niet bevestigd, en ook de bemanning had nog geen verlossend nieuws gekregen.

Vandaag kwam er dan toch een oplossing. Acht Europese landen - Malta zelf, maar ook Italië, Frankrijk, Portugal, Ierland, Luxemburg, en België en Nederland - bereikten een akkoord. Het schip mag aanmeren in Malta, het zou is daar rond half acht vanavond aangekomen. De opvarenden zijn er gescreend, en wie en goede kans maakt om asiel te krijgen, wordt verdeeld over de acht landen. België zal maximaal 15 asielzoekers opnemen, laat staatssecretaris voor Asiel en Migratie Francken weten.

Eenmalig

Maar het akkoord is eenmalig, benadrukken alle partijen. De Lifeline is het tweede schip van een hulporganisatie dat niet mag aanmeren in Italië, na de Aquarius. Het is duidelijk dat Italië ook in de toekomst ngo-schepen zal weigeren. Spanje bood uiteindelijk de haven van Valencia aan aan de Aquarius, met zijn 630 opvarenden. Maar Spanje - dat zelf een groeiende stroom migranten en vluchtelingen te verwerken krijgt - gaf ook al snel aan dat dit niet voor herhaling vatbaar was.

De nieuwe Italiaanse regering wil af van de Dublin-akkoorden, die stellen dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste Europese land waarin ze aankomen. Italië is het grootste aankomstland, en wil dat ook de andere Europese lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, via een spreiding van de asielzoekers. De bevoegde minister - hardliner Matteo Salvini - probeert dat nu af te dwingen via zijn weigering om ngo-schepen nog te laten aanmeren. Zelfs een Deens koopvaardijschip dat ruim 100 migranten en vluchtelingen had gered, mocht gisteren pas na dagenlang wachten aanmeren in een haven op Sicilië.

Mes op de keel

De strategie van de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Salvini zet het mes op de keel van de andere Europese lidstaten. Die moeten een duurzame oplossing vinden, om te vermijden dat migranten en vluchtelingen voortdurend als een hete aardappel worden doorgeschoven. Morgen en overmorgen proberen de Europese regeringsleiders die oplossing te vinden op een Europese top in Brussel. 

Het schip de Lifeline zal intussen aan de ketting gelegd worden, zodra het in Malta aanmeert. Er wordt een onderzoek geopend naar de reddingsoperaties die het schip op de Middellandse Zee had uitgevoerd. De bemanning zou niet volgens de internationale regels gewerkt hebben, en instructies van de Italiaanse kustwacht genegeerd hebben.