Reisbestemming toilet: hoe vermijd je reizigersdiarree?

Op reis gaan, dat is ontspannen en relaxen, voor veel mensen het liefst nog op een warme, zonnige, al dan niet exotische bestemming. Ook jezelf verdiepen in de plaatselijke culinaire specialiteiten en gewoonten hoort er voor de meesten onder ons bij. Helaas durft het een en ander al eens resulteren in een ongewenste close encounter met het kleinste kamertje. Reizigersdiarree. Wat kan je eraan doen?

Reizigersdiarree -turista in de volksmond- is een van de meest voorkomende kwaaltjes bij vakantiegangers. Niet meer of niet minder dan "banale" buikloop, een typische darmontsteking die je oploopt tijdens of vlak na een reisje. Al zal je het zelf niet "banaal" noemen als je erdoor geveld wordt.

Het risico op reizigersdiarree hangt heel sterk af van je bestemming: hoe warmer en exotischer, hoe groter de kans. Ook de omstandigheden waarin je reist (avontuurlijk of niet?) en je persoonlijke gezondheid (hoe zit het met je weerstand, lijd je aan een maag- of darmaandoening?) spelen een rol.

Doorgaans wordt een indeling gemaakt in landen met een laag, een gemiddeld en een hoog risico. Noord- en Centraal-Europa, de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland gelden meestal als laagrisicogebieden, Afrika, Latijns-Amerika en bepaalde gebieden in Azië als hoogrisicogebieden. Daar zouden mensen uit geïndustrialiseerde landen die minstens een maand op reis zijn, al naargelang de cijfers 30 tot 50 procent kans hebben om reizigersdiarree te krijgen.

De hitte, een ander eetpatroon, andere drank en spijzen dan je gewoon bent, een niet altijd even optimale hygiëne... Het zijn omstandigheden waardoor je makkelijk reizigersdiarree kan oplopen. Meestal wordt het veroorzaakt door een bacterie, soms een virus, zelden een darmparasiet, die je binnenkrijgt door besmet voedsel of drinkwater. Reizigersdiarree is doorgaan onschuldig.

"Boil it, cook it, peel it or forget it"

Het risico op reizigersdiarree kan je helaas nooit volledig uitsluiten. Maar door enkele voorzorgsmaatregelen te nemen, kan je het wel proberen te beperken. Ze laten zich nog het best samenvatten als “boil it, cook it, peel it or forget it”: koken, verhitten, schillen of laten liggen.

  • Eet enkel rauwe groenten en fruit dat je zélf gewassen of geschild hebt.
  • Vermijd vlees, vis, zeevruchten of andere "delicate" voedingsmiddelen die onvoldoende verhit geweest zijn.
  • Let op met rauwe of zachtgekookte eieren (of producten waar die in verwerkt zijn).
  • Wees voorzichtig met niet-gepasteuriseerde melk of melkproducten (roomijs, pudding…).
  • Hoe verleidelijk ook: ijsjes aan straatkraampjes zijn niet altijd zo veilig als ze eruitzien, dus je denkt misschien beter twee keer na.
  • Warme maaltijden moeten ook echt warm geserveerd worden. Wees op je hoede als bereid voedsel uren ergens op kamertemperatuur staat.
  • Eten in een hotel of restaurant is doorgaans minder gevaarlijk dan aan een straatkraampje, maar levert niet noodzakelijk minder risico op.
  • Vermijd kraantjeswater bij de maaltijden en vraag om geen ijsblokjes toe te voegen. Kies voor flessenwater en frisdrank, let er ook op dat de flessen in jouw bijzijn geopend worden.
  • Vooral interessant voor wie ver en/of avontuurlijk reist: poets je tanden met flessenwater en/of ontsmet je leidingwater door het te koken of door bijvoorbeeld chloortabletten of een jodiumoplossing te gebruiken.
  • Was je handen goed voor en na het eten en koken en na toiletgebruik, mét zeep.

Toch geveld... Wat nu?

Hoewel reizigersdiarree doorgaans onschuldig is en relatief snel uit zichzelf geneest, kan je je wel behoorlijk belabberd voelen. Gelukkig zijn er enkele tips om het ergste leed te verzachten.

  • Belangrijkste is je vocht- en zoutgehalte op peil te houden. Voldoende blijven drinken dus. Water, maar ook thee, bouillon, soep, frisdrank, sportdranken…
  • Baby’s en peuters kan je borstvoeding of ORS (orale rehydratatie­oplossing) geven, ook kinderen en ouderen kunnen baat hebben bij ORS.
  • Vasten is niet per se nodig, je kan blijven eten waar je zin in hebt. Dat helpt ook om voldoende vocht, zout en suiker op te nemen.
  • Je kan ook middeltjes op basis van loperamide nemen om de diarreeklachten te verlichten. Antibiotica worden in het geval van gewone diarree afgeraden.

Wanneer naar de dokter?

Raadpleeg een arts als de diarree langer dan 1 tot 2 dagen duurt én gepaard gaat met hevige pijn, hoge koorts of bloederige stoelgang. In dat geval kunnen antibiotica wel aangewezen zijn.

Meer lezen?