Is stroom "tanken" voordeliger dan diesel of benzine tanken?

Zijn de hoge brandstofprijzen een stimulans om een elektrische auto te overwegen? Met andere woorden: valt stroom "tanken" voordeliger uit dan diesel of benzine tanken? "De inspecteur" van Radio 2 zocht het uit met kenner Tony Verhelle van Autogids. 

Wat kost het gemiddeld aan brandstof voor een rit van 1.000 km? "Diesel zal ongeveer 20 euro meer kosten over de hele rit, benzine laat ons zeggen 50 euro. Wie stroom/elektriciteit "tankt", betaalt 60 euro. Bij diesel is dat 75 à 80 euro, bij benzine 100 euro."

Verhelle hield er rekening mee dat de wagens allemaal tegen 110 km/uur rijden. "Dan is het verbruik zuinig, maar de meeste mensen zullen heel zenuwachtig worden om aan die snelheid te rijden."

Elektrisch rijden voordeliger in steden

De aankoop van een elektrische wagen is natuurlijk duurder dan die van een diesel- of benzinewagen. "Je haalt het er op dit ogenblik niet uit. De elektrische auto is nog altijd geschikt om heel korte afstanden af te leggen, vooral in zeer druk verkeer."

In een stad rijden versus lange afstanden -op snelwegen- rijden, maakt een gigantisch verschil. "In de stad sta je veel stil en normaal gezien verbruikt een diesel- of benzinemotor ook nog als hij stilstaat. Een elektrische wagen verbruikt niets en is efficiënter."   

Wie een trip naar het zuiden met de elektrische auto plant, kan het best via de lokale wegen gaan en gewoon snelwegen vermijden. "Dat doe ik met benzinewagens ook al: van zodra ik mijn deur dichtsla, ben ik op reis. Het gaat trager, maar je ziet veel meer. Een andere manier van reizen, en dat is veel meer ontspannen", zegt Verhelle.

Elektrisch rijden voordeliger in het noorden

Wat ook een verschil maakt:  het land waar je rijdt. "In Noorwegen zijn heel veel laadpunten gratis. Dat is het land dat de elektrische mobiliteit het meest stimuleert. Je kan op dit ogenblik beter met je auto naar het noorden van Europa trekken in plaats van naar het zuiden. Nederland heeft bijvoorbeeld 7.000 laadpunten en Frankrijk slechts 10.000."

Zo bestaan ook twee universele laadpassen om aan alle laadpalen terecht te kunnen. "De abonnementskosten zijn niet duur. Ik zou ze alle twee nemen, soms ben je met de ene goedkoper af dan met de andere", geeft Verhelle als raad.

AUDIO: Luister hier naar het gesprek met Tony Verhelle

Gewoon of snel laden, geeft een verschil

Elisabeth, een van de reporters die met een elektrische auto naar Montpellier (Zuid-Frankrijk) reden voor "De inspecteur", benadrukt dat snel of gewoon laden ook in de portemonnee scheelt. "Gewoon en snel laden geeft een verschil in prijs per kilowattuur", zegt ze. 

De autorit van Brussel naar Montpellier (= 1.000 km) kostte uiteindelijk 62,13 euro aan stroom.