Familie moet niet betalen voor begrafenisdienst met lege kist

Drie broers en zussen uit Wachtebeke die in 2012 geen afscheid namen van hun overleden moeder, maar wel van een lege kist, moeten de factuur van de uitvaart niet betalen. Dat besliste de burgerlijke rechtbank van Gent.

In februari 2012 nam de familie Fermont afscheid van Simonne Vermeersch in de kerk van Wachtebeke. Of beter: dat dachten ze. Het lichaam van de vrouw lag niet in de kist, maar was enkele uren ervoor gecremeerd in Lochristi, enkele kilometers verderop. De begrafenisondernemer had de familie daarover niet ingelicht. "Om het rouwproces niet te verlengen", was de uitleg.

Procedure na procedure volgde. De nabestaanden sleepten de begrafenisondernemer in het verleden al voor de correctionele rechtbank, waar hij een voorwaardelijke straf kreeg. In beroep werd die straf uitgewist, omdat het hof zich 'onbevoegd' verklaarde. Ook voor het hof van cassatie ving de familie bot. 

In 2017 ging de begrafenisondernemer naar de rechter. Hij eiste voor de burgerlijke rechtbank van Gent dat de factuur van 6.562 euro alsnog betaald moest worden. De familie reageerde met een tegenvordering, en wilde alle kosten van de voorbije jaren én een morele schadevergoeding van 15.000 euro betaald zien.

Deze voormiddag besliste de rechtbank dat de nabestaanden de factuur niet moeten betalen. "De begrafenisondernemer heeft wetens en willens de indruk gewekt dat het stoffelijk overschot zich nog in de kist bevond", staat in het vonnis. "Dat was een impliciete contractuele verbintenis, en het niet respecteren ervan rechtvaardigt de ontbinding van de overeenkomst." De nabestaanden krijgen 2.500 euro morele schadevergoeding. De procedure komt dus als een boomerang in het gezicht van de begrafenisondernemer terug. De kosten van de familie licht de rechtbank wel uit het dossier. De nabestaanden hadden nochtans tienduizenden euro's geëist.

"Dit is dubbel", vertellen ze. "We krijgen duidelijk gelijk. Maar we hebben al tienduizenden euro's kosten gemaakt aan vervoer, doktersbezoeken, medicatie... Dit verhaal heeft een grote impact op onze levens." Daarom zal de familie ook beroep aantekenen tegen het vonnis. "We vinden het jammer, want dit verlengt het rouwproces opnieuw. Maar we zijn niet tevreden met het vonnis en enkel de morele schadevergoeding, dus er zit niets anders op."

De begrafenisondernemer is vandaag niet meer aan het werk.