N-VA-gezichten na kritiek op Herentalse broodzakken: "Gewoon een ludieke manier om campagne te voeren"

Een opvallende verkiezingscampagne in Herentals: bij de bakkers waren de voorbije weken broodzakken te verkrijgen met daarop foto's van de plaatselijke kopstukken. "Voor ons was dit gewoon een manier om campagne te voeren, en het kan en mag ook perfect zolang we niet in de sperperiode zitten," zegt lijsttrekker Yoleen Van Camp in "De ochtend" op Radio 1.  

De N-VA-afdeling in Herentals voerde de voorbije weken op een opvallende manier campagne. Wie bij de bakker een brood kocht, kreeg zijn brood in een papieren zak met daarop de kopstukken en de slogan dat de partij voor "de broodnodige verandering" wil gaan.

"Het was een onderdeel van onze précampagne, de broodzak is nu niet meer te vinden", verduidelijkt Kamerlid Yoleen Van Camp en lijsttrekker van N-VA Herentals in "De ochtend" op Radio 1. "Zoiets mag perfect zolang we niet in de sperperiode voor de verkiezingen zitten. Het was voor ons een manier om campagne te voeren, wij kozen voor een ludieke aanpak."

In de krant halen enkele N-VA-kandidaten die geschrapt zijn van de lijst voor de verkiezingen nu scherp uit. Volgens hen mogen ze niet op de lijst omdat ze kritiek hadden op de broodzakkenactie. "Elke campagne heeft zijn voor en tegens", zegt Van Camp. "Wij hebben recent iemand geschrapt omdat de samenwerking moeilijk verliep en beslist om iemand naar voren te schuiven die meer een teamspeler is. Wij zijn een grote partij, we hebben kandidaten genoeg. Het is een beetje een luxeprobleem."

"Affiches of advertenties kosten ook geld"

Nog een puntje: de N-VA heeft 400 euro betaald aan de bakkers die meededen met de actie. "Dat klopt, en dat is ook volgens de regels", zegt Van Camp. "Mensen konden gegevens invullen om waardebons te winnen, wij hebben die waardebons gekocht."

Politicoloog Carl Devos zegt in de krant dat we ons daarmee op een hellend vlak begeven. "Dan zit je op een gevaarlijk pad, want dan primeert het geld. En het geld in de partijkassen kan voor een ongelijke kiesstrijd zorgen. Door bakkers geld aan te bieden, dreig je ook opbod te creëren."

"Voor ons is dit gewoon een manier van campagne voeren", zegt Van Camp. "Affiches op straat of advertenties in de krant kosten ook geld. Dit is ludiek, en we steunen ook nog de lokale middenstand. We waren zelf verrast dat bijna alle bakkers wilden meedoen. Zoiets is zeker voor herhaling vatbaar."

Beluister het gesprek met Yoleen Van Camp in "De ochtend"