BELOOFD! campagne

"Slaperigheid is even gevaarlijk als alcohol achter het stuur"

Slaperigheid zou een rol spelen bij 1 op 5 zware verkeersongevallen. De Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid (VSV) lanceert aan het begin van de vakantie een campagne om mensen die op reis vertrekken te waarschuwen voor de gevaren van slaperigheid achter het stuur. 

"We onderschatten de risico's van slaperigheid en we overschatten onze eigen rijkwaliteiten in slaperige toestand", zegt Ben Weyts (NV-A), Vlaams minister van Mobiliteit. Daarom lanceert VSV een campagne die autobestuurders wijst op de gevaren van slaperigheid achter het stuur. "Slaap 8 uur voor je een lange rit maakt", raadt de campagne aan. 

Experiment met 6 proefpersonen

Om na te gaan hoe gevaarlijk slaperigheid achter het stuur is, organiseerde VSV in samenwerking het Universiteit Hasselt en het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) een test waarbij zes proefpersonen een lange rit maken in een rijsimulator. Tijdens die rit werden de rijprestaties, de oog- en de hersenactiviteit gemeten van de proefpersonen. 

De proefpersonen kregen de opdracht om te blijven rijden tot wanneer ze zich te slaperig voelden om nog veilig verder te kunnen rijden. De gemiddelde proefpersoon reed nog 2 uur verder nadat de eerste objectieve tekenen van slaperigheid zich voordeden. "Het slingergedrag bij de proefpersonen nam toe en ze overschreden vaker de kantlijn. Ook hadden de proefpersonen het moeilijk om een constante snelheid aan te houden en ze keken minder in hun spiegels", zegt Tom Brijs, professor verkeersveiligheid aan Universiteit Hasselt. 

Lees verder onder de afbeelding

Nicolas Maeterlinck

Bestuurders houden te weinig rekening met de risico's

Wanneer een bestuurder 17 uur wakker is, heeft dit hetzelfde effect als 0.5 promille alcohol. Wanneer de bestuurder 24 uur wakker is, is dit te vergelijken met het effect van 1 promille alcohol. "In het verkeer is slaperigheid een even grote killer als alcohol. Volgens internationale cijfers speelt slaperigheid een rol in 1 op de 5 zware ongevallen, evenveel als rijden onder invloed van alcohol.", aldus minister Ben Weyts. 

Uit peilingen van de VSV bij Vlaamse autobestuurders naar de mate waarin ze rekening houden met de risico's van slaperigheid achter het stuur blijkt dat 12 procent van de autobestuurders die een lange rit maakt het aanvaardbaar vindt verder te rijden wanneer men zich slaperig voelt. "Mensen zijn zich veel te weinig bewust van de risico's. De alertheid en het reactievermogen van een bestuurder daalt al na anderhalf uur", zegt professor Tom Brijs. 

Lange rit? Slaap eerst 8 uur

De campagne van VSV is duidelijk: "Lange rit? Slaap eerst 8 uur" zal op alle campagneborden langs de weg te lezen zijn. Andere tips die de VSV geeft zijn:

Ook Uber zet in op uitgerust rijden

Ook Uber, de applicatie die autoritten linkt aan reizigers, wil meer inzetten op verkeersveiligheid. Het bedrijf lanceert een nieuwe functionaliteit in de app die bestuurders aanspport om geregeld te pauzeren. Uber houdt alle gereden uren van een chauffeur bij en wanneer de limiet van 12 uren actief bereikt is, sluit de app zichzelf af. Pas na 6 uur kan de chauffeur zich opnieuw aanmelden. 

Alle info over de campagne vind je hier

Video player inladen ...