VRT gaat deontologische code ontwikkelen voor reclame: "Kijken welke reclame nog aanstootgevend kan zijn"

De VRT gaat een deontologische code ontwikkelen voor reclame. Dat heeft de openbare omroep vandaag afgesproken met Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD). De VRT kreeg afgelopen dagen kritiek omdat er reclame te zien was voor online gokken voor en na wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal. 

"Ik heb de voorbije uren met de VRT contact gehad en ik heb aangedrongen op de wenselijkheid van een code voor reclameboodschappen", verklaarde Gatz in het Vlaams Parlement. "Er is al een deontologische code voor journalistiek, dat zou ook voor reclame kunnen. De VRT heeft laten weten dat ze op die suggestie zal ingaan", aldus Gatz.

VRT-woordvoerder Bob Vermeir benadrukt dat het reclamebeleid nu al strenger is dan de wet voorschrijft, "maar tijden zijn veranderd", klinkt het. "In de jaren '80 was er een programma op televisie vlak voor het journaal, met daarin de laatste resultaten van weddenschappen op paardenraces. De maatschappij heeft een evolutie doorgemaakt en vandaag kan dat niet meer. We passen ons aan."

In de jaren '80 was er een programma op televisie over weddenschappen voor paardenraces. Dat kan vandaag niet meer.

Bob Vermeir, woordvoerder VRT

"Reclame voor gokken is eigenlijk reclame voor iets waar je verslaafd aan kan raken", aldus Vermeir. "Dus moeten we ook kijken welke andere verslavingen kunnen ontstaan en welke andere reclameboodschappen als aanstootgevend kunnen worden gezien."