Doel blijft dan toch bestaan in mogelijk compromis voor de haven

Het alternatieve plan dat Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) eerder dit jaar op tafel legde voor de uitbreiding van de Antwerpse haven, vrijwaart nu toch het polderdorp Doel. Het scenario werd de afgelopen maanden verder verfijnd.

Afgelopen februari zouden normaal de gesprekken worden afgerond tussen alle betrokken partijen over acht mogelijke varianten voor bijkomende containercapaciteit in Antwerpen. In de loop van het voorjaar zou door de administratie dan een voorkeuralternatief naar voor worden geschoven.

Weyts verraste echter door met een eigen, negende, voorstel te komen, "dat de beste onderdelen van de eerste acht verzamelt". Dat werd in de loop van de afgelopen maanden verder uitgewerkt en behoudt nu toch het geplaagde polderdorp.

De extra containercapaciteit wordt grotendeels gerealiseerd door de capaciteit van de bestaande dokken uit te breiden. De bouw van extra kades langs het Waaslandkanaal, de verdieping van de Europaterminal en een nieuw insteekdok ten noorden van de Zandvlietsluis zorgen voor 4 miljoen extra containers.

Daarnaast wordt een beperkt nieuw Saeftinghedok gegraven, naast het dorp. Omdat het dok enkel langs de zuidzijde wordt ontwikkeld, blijft Doel gevrijwaard. Het Saeftinghedok zou goed zijn voor 3,2 miljoen containers. Op die locatie is ook een vlotte ontsluiting per spoor mogelijk. 

De uitbreiding van de haven is een zogenaamd "complex project", waarbij alle betrokken partners inspraak krijgen. Op het einde van die onderzoeksfase, in oktober, wordt een voorontwerp van voorkeursbesluit genomen. Het negende alternatief wordt nu gepresenteerd als tussennota.

"Ex-bewoners moeten hun huis kunnen terugkopen"

Als deelgemeente Doel niet verdwijnt voor de uitbreiding van de Antwerpse haven, wil de gemeente Beveren dat de voormalige bewoners de kans krijgen hun huis terug te kopen.

Burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V) vindt het huidige plan van minister Weyts nog te vaag. "Naast kansen voor oude en nieuwe bewoners moeten er ook bikkelharde garanties komen voor de mobiliteit van de hele regio", zegt hij. "Het verkeer is een drama, dus het is absurd om op dit moment over bijkomende containercapaciteit te spreken."