Facebook geeft gebruikers meer inzicht in advertenties

Facebook-gebruikers kunnen vanaf vandaag zien welke advertenties er in omloop zijn op de sociaalnetwerksite. Het bedrijf wil daarmee transparanter zijn en misbruik helpen voorkomen. 

Facebook is een gratis platform, maar in ruil krijgen gebruikers wel advertenties te zien. Die advertenties zijn vaak heel gepersonaliseerd, in tegenstelling tot reclamecampagnes op televisie of in de krant. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een advertentie uitsturen die enkel zichtbaar is voor mannen tussen de 18 en 30 jaar. Wie niet tot die doelgroep behoort, krijgt die advertentie dan niet te zien.

Het zijn net die persoonlijke advertenties die onder vuur kwamen te liggen na de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het Cambridge Analytica-schandaal. Met de nieuwe functie wil Facebook transparanter zijn en eventueel misbruik bij toekomstige verkiezingen proberen te voorkomen.

Ook advertenties op Instagram

Gebruikers die willen weten welke advertenties door een bepaalde pagina getoond worden, kunnen gewoon naar die pagina surfen en in het menu kiezen voor "Informatie en advertenties".

(lees verder onder de instructievideo)

In het overzicht krijgt u als gebruiker alle advertenties te zien die op dat moment actief zijn op Facebook, Instagram en Messenger. Ook de advertenties die gericht zijn op andere doelgroepen zijn op die manier zichtbaar. Een archieffunctie is er op dit moment (nog) niet, al wordt die binnenkort wel uitgerold in Brazilië. In oktober zijn er verkiezingen in het Zuid-Amerikaanse land.

Meer nieuws