Herlees de liveblog: NMBS tevreden over de minimale dienstverlening tijdens de spoorstaking

Sinds gisteravond 22 uur is er een 48 urenstaking van de socialistische spoorbond aan de gang. Voor het eerst werd bij het spoor de minimale dienstverlening geactiveerd en die leek te werken. Herlees hier onze liveblog over de eerste dag van de staking.

Nieuwe berichten kunnen niet opgehaald worden, probeer het later opnieuw.

Liveblog

Federaal minister van Mobiliteit Bellot (MR) tevreden over de minimale dienstverlening bij spoor

Bellot was als kamerlid al voorstander van de invoering van een gegarandeerde  dienstverlening bij het spoor. Hij is vandaag tevreden dat hij die wet heeft laten goedkeuren.

"Volgens de informatie van reizigers en bepaalde verenigingen, lijkt het erop dat de nieuwe wettelijke mogelijkheid wordt toegepast", liet Bellot weten. "Het lijkt erop dat de voorgestelde dienstverlening een concreet alternatief biedt voor wie geen andere keuze heeft dan de trein te nemen op een stakingsdag."

Bellot wijst er ook op dat de gegarandeerde dienstverlening zowat overal in Europa in verschillende vormen bestaat. "Ik heb voor een evenwicht gekozen tussen het stakingsrecht, het recht om zich te verplaatsen en de continuiteit van de openbare dienst."

NMBS: "Minimale dienstverlening zal ook tijdens avondspits goed lopen"

"Tijdens de ochtend- en avondspits rijden er iets meer treinen, vanwege die minimale dienstverlening", zegt woordvoerder van de NMBS Dimitri Temmerman. "Die minimale dienstverlening liep vanmorgen goed en dat zal ook tijdens de avondspits zo zijn."

Wie zaterdag naar de kust wil sporen, kijkt bovendien best uit naar een alternatief. De NMBS-woordvoerder waarschuwt dat er zaterdag geen extra treinen naar de kust rijden, "zelfs minder dan op een normale zaterdag".

Vakbond bang voor intimidatie

Ludo Sempels van de vakbond ACOD-spoor is bang dat het treinpersoneel zich geïntimideerd voelt.  "De mensen moeten nu 72 uur op voorhand laten weten of ze willen staken. Ze moeten hun intenties dus op voorhand aangeven en dat kan intimiderend zijn. Misschien dat die regel niet zo bedoeld is, maar het komt over bij het personeel alsof ze een beetje onder druk gezet worden."

Werkt de minimale dienstverlening bij het spoor? Onze reporter Chris De Nijs geeft uitleg

Video player inladen ...

Behoorlijk treinaanbod vanmorgen

De NMBS kondigde aan dat 1 op 3 treinen zou rijden vandaag.  Dimitri Temmerman van de NMBS zegt dat het er tijdens de ochtendspits op de grote lijnen zelfs meer waren. “De mensen konden zich ook veel beter organiseren dan vroeger via de routeplanner. Daar konden ze checken wanneer er een trein zou vertrekken vandaag. Omdat we hebben ingezet op de spits, was er vanmorgen nog een behoorlijk treinaanbod.”

Veel reizigers in de stations bevestigen dat er inderdaad treinen reden. Mensen moesten zich aanpassen, maar stonden niet geblokkeerd, zoals dat vroeger zonder minimale dienstverlening het geval was.

NMBS: "Minimale dienstverlening heeft goed gewerkt"

De aangepaste dienstregeling bij het spoor heeft tijdens de ochtendspits goed gewerkt, zegt de NMBS. "De treinen die zijn aangekondigd op de routeplanner, die zijn ook uitgereden. De reizigers konden zich op voorhand veel beter organiseren", zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. "Je kon gisteren al zien of je trein al dan niet zou rijden. We hebben de focus gelegd op de ochtend- en de avondspits. Gemiddeld 1 op de 3 treinen rijdt. Tijdens de ochtendpiek was dat wat meer, omdat we dan vooral inzetten op de IC-treinen tussen de grote steden. Voor de avondspits wordt een gelijkaardig scenario verwacht als deze ochtend".

NSZ: "Echte test moet nog komen"

De eerste signalen over de  minimale dienstverlening zijn eerder positief, laat het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) weten. "NSZ is altijd voorstander geweest, maar meent dat het nog iets te vroeg is om definitieve conclusies te treffen. Heel wat pendelaars zijn nu in verlof, hebben een alternatief gezocht of werken van thuis. Pas bij een gewone bezetting kan de minimale dienstverlening echt goed getest worden. Bovendien moeten we streven naar een maximale dienstverlening".

Net nu wil ook vakbond ASTB staken

De treinbestuurdersbond ASTB laat weten dat ze ook een stakingsaanzegging gedaan heeft voor 2 dagen. Eerder deed ook de Onafhankelijke Vakbond voor het Spoorwegpersoneel OVS dat al. Daardoor bestaat de kans dat er 4 dagen lang, van 10 juli tot en met 13 juli, geen treinen zullen rijden. Meer lezen kan hier.

Trein halen is kwestie van geluk

Linda is in Brussel-Noord net de tram opgestapt naar het Meiserplein. Ze komt van Sint-Katelijne-Waver bij Mechelen. Door de treinstaking keek ze vanmorgen op de app van de NMBS. Die raadde haar aan om via Antwerpen-Berchem naar Brussel te gaan. Linda kon in het station van Mechelen vrij vlot rechtstreeks de trein naar Brussel op. Ze is blij dat ze maar met een half uurtje vertraging op haar werk zal arriveren. “Ik had erger verwacht”, lacht ze. 

Geen effect op snelwegen

Er is geen effect van de spoorstaking te merken op de Vlaamse snelwegen, zegt het Vlaams Verkeerscentrum. "Om 08.30 uur stond er 90 km file. Dat is minder dan de 160 km op andere werkdagen. De vrijdag is nu eenmaal de dag met de minst lange ochtendfiles van de week op onze wegen".

Sommige reizigers hebben geluk, anderen pech

In het station van Gent-Sint-Pieters wachten reizigers af of hun trein er nog aan komt. "Vandaag rijdt mijn trein niet, ik moet zeker nog een half uur wachten op de volgende trein.""Ik heb geen auto, ik ben een uurtje vroeger vertrokken,  ik hoop toch op tijd in Brugge te geraken.""Er rijden even weinig treinen, het maakt geen verschil uit met vorige stakingen", zegt iemand. "Ik denk dat ik er wel zal geraken, ondanks het feit dat ik nogal kritisch ben over de minimale dienstverlening, omdat ik denk dat dit het stakingsrecht ondermijnt. Ik ben voor het stakingsrecht, maar bon, in deze omstandigheden ga ik toch ter plaatse geraken".

"Op aankondigingsborden staat alleen vermeld welke treinen wel rijden"

VRT-journalist Katrien Boon is in het station van Leuven. "Op de aankondigingsborden merk je niet meteen iets van de staking, want door het nieuwe systeem van de minimale dienstverlening staan de geschrapte treinen niet meer vermeld. Op de borden staat alleen welke treinen wel rijden."

"Vanaf 10 uur zal treinverkeer ernstiger verstoord zijn"

Momenteel rijdt ongeveer een derde van alle treinen, maar tijdens de daluren, vanaf 10 uur, zullen er aanzienlijk minder treinen rijden. "Tijdens daluren zal het treinverkeer ernstiger verstoord zijn", zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. "De IC-treinen zullen we zoveel mogelijk proberen te laten rijden, maar ook dat zullen er minder zijn. De lokale treinverbindingen zullen echt wel minder zijn dan op een gewone werkdag. In sommige regio's zullen reizigers  moeten uitkijken naar alternatieven. Check zeker de routeplanner om te kijken of er treinen zijn op uw traject."

Voor het eerst minimale dienstverlening, maar wat betekent dat?

"Het treinpersoneel dient 3 dagen voor de start van de staking aan te geven of ze aan de slag zullen gaan of niet. Op basis daarvan zien we hoeveel personeel er ingezet kan worden, en welke treinen we kunnen laten rijden", zegt Dimitri Temmerman van NMBS.

Reizigers krijgen de raad om regelmatig te kijken op de onlinerouteplanner van de NBMS om te checken welke treinen rijden. Dat checken doet u het beste ook nog eens net voor u naar het station vertrekt.

"Focus ligt vooral op IC-treinen die grote steden met elkaar verbinden"

"Reizigers dienen echt wel rekening te houden met het feit dat het treinverkeer vandaag zeer ernstig verstoord kan zijn. We gaan ervan uit dat er gemiddeld over de hele dag 1 op de 3 treinen zal rijden", zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. 

"Er is een alternatieve dienstregeling, op basis van het personeel dat heeft aangegeven vandaag te zullen werken. We focussen ons vooral op de IC-treinen, dat zijn de treinen die de grote steden met elkaar verbinden en dat tijdens de piekuren. "