Video player inladen ...

Pascal Smet: "Problemen in Brussel komen door keuzes die elke ochtend in Vlaanderen en Wallonië worden gemaakt "

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) verdedigt in "Terzake" het mobiliteitsbeleid van de Brusselse regering. Hij schuift de verantwoordelijkheid van de Brusselse mobiliteitsknoop door naar de andere regeringen. "Een aparte rijstrook op autostrades voor snelbussen vindt Wallonië een goed idee, maar Vlaanderen niet. Een slimme kilometerheffing vindt Vlaanderen een goed idee, maar Wallonië niet en de federale regering blijft weigeren om de bedrijfswagens van de weg te halen."

Kilometers lange files zijn een vast tafereel elke ochtend en elke avond in en rond Brussel. Deze zomer zal de Leopold II-tunnel twee maanden lang dicht zijn voor renovatiewerken. Tijdens de voorbereidende werken voor die renovatie was er maar één rijstrook beschikbaar. Als klap op de vuurpeil was er ook een Europese top (met veel omleidingen voor het verkeer) en een treinstaking.

"We moesten die tunnel renoveren, we hadden geen andere keuze", aldus Smet. "We hebben gekozen voor de manier met zo weinig mogelijk impact. Daarom dat we de tunnel enkel sluiten tijdens de zomermaanden. In de loop van het jaar wordt er 's nachts gewerkt."

"De files worden niet door ons, Brusselaars, veroorzaakt. Elke dag komen hier 175.000 mensen met hun wagen binnen. Als die mensen hun wagen zouden delen, waren er geen files meer. Als 10 procent van de autogebruikers dat zou doen, zou de filedruk met 40 procent verminderen. Als 20 procent van de pendelaars hun auto zouden delen, zouden er geen files meer zijn. Mensen zullen moeten beseffen dat ze hun gedrag moeten aanpassen."

De minister benadrukt wel dat Brussel pendelaars blijft verwelkomen. "Anders zouden we de tunnels niet renoveren."

Alternatieven?

Toch zijn de alternatieven niet zo evident. De Lijn legt een snelbus in van Limburg naar de hoofdstad, maar die staat samen met de andere auto's inde file. "Ik wil op de snelwegen een rijstrook vrijmaken voor de snelbussen en voor het carpoolverkeer. Maar mijn collega Ben Weyts (minister van Mobiliteit in de Vlaamse regering, N-VA, red.) is het daar niet mee eens. Mijn Waalse collega is het daar dan wel mee eens. We zouden ook een vorm van intelligent kilometerrijden willen invoeren. Daar is Vlaanderen het mee eens, maar Wallonië dan weer niet. Veel problemen die we in Brussel hebben, komen van keuzes die elke morgen in Vlaanderen en Wallonië worden gemaakt."

Smet haalt ook uit naar de federale regering. "De federale overheid zou iets moeten doen aan de bedrijfswagens. De Europese Commissie, de Oeso, alle internationale instellingen zeggen dat dit systeem moet worden herzien. Dit is een van de hoofdredenen waarom er te veel auto's zijn in Brussel. Wij doen wat we kunnen. Maar veel keuze's worden op het federale niveau gemaakt, en op het Vlaamse en Waalse niveau."