Daar is de zomer, daar zijn de trends: waar en hoe gaan we dit jaar op vakantie?

Het schooljaar zit erop, de zomervakantie is officieel begonnen. De komende weken trekken we weer massaal op vakantie. Welke bestemmingen zijn er populair? Welke reisformules zijn in trek? En hoe ziet onze vakantie eruit op sociale media? Wij polsen bij enkele trendwatchers naar wat er deze zomer helemaal in is.  

De Belg en zijn zomervakantie: daar valt geen speld tussen te krijgen, zegt trendwatcher Herman Konings. "Want stress is het nieuwe vet geworden: het is ongezond en we willen er massaal vanaf. En onze zomervakantie waar we het hele jaar naar uitkijken is dé manier bij uitstek. Dus daar investeren we graag in, en niet enkel financieel. We nemen de tijd om een vakantie te plannen die ons echt bevalt."

Een vakantiehuisje delen, met verschillende generaties of bevriende gezinnen, wordt steeds populairder.

Herman Konings, trendwatcher

Die zomervakantie brengen we steeds vaker door met verschillende generaties samen. "De babyboomgeneratie, die een vakantiehuisje huurt samen met hun kinderen en kleinkinderen: die formule wordt steeds populairder. De generatiekloof tussen babyboomers en hun kroost is kleiner dan met hun eigen ouders in de generatie daarvoor", zegt Konings.

"Jonge gezinnen kunnen mee genieten van luxe in een villa met zwembad, en voor de verschillende generaties is het een fijn samenzijn. Als er weliswaar goede afspraken worden gemaakt over de huishoudelijke taken en de verdeling van de babysitmomenten (lacht). Je ziet dat ook bevriende koppels met kinderen steeds vaker samen een vakantiehuis boeken. Een formule die veel plezier én praktische voordelen biedt."

Een buitenlands festival als volwaardige vakantie: het wordt bij twintigers en dertigers zonder gezin steeds populairder.

Herman Konings, trendwatcher

Bij studenten en twintigers en dertigers zonder gezin wordt een meerdaags buitenlands festival onder vrienden als volwaardige vakantie steeds populairder. "Ze zien er soms dezelfde artiesten als op Belgische festivals, maar in beter weer en een exotischer kader. Primavera in Barcelona valt erg in de smaak, net als Sziget in Boedapest of Balaton sound aan een meer in Hongarije. Een nieuwe trend zijn de drijvende festivals. Metalcruises, dancecruises, technocruises: het aanbod is enorm toegenomen. Die feestcruises spelen in op een "springbreak"-gevoel zoals Amerikaanse studenten dat kennen. Jonge toeristen willen vooral mooi weer en feestjes."

Beleving

We gaan op een andere manier op vakantie dan de voorbije jaren, bevestigt trendwatcher Nathalie Bekx. "Beleving wordt in verschillende levensdomeinen belangrijker dan bezit. Op vlak van vakanties vertaalt zich dat in het feit dat de Belg een unieke vakantie wil. Ziedaar het succes van Airbnb-formules, waar eigenaars van de logies hun persoonlijke tips delen, wat in klassieke hotels op citytrip niet gebeurt", zegt Bekx.  

"Bovendien wordt er niet langer enkel geïnvesteerd in de overnachtingen, maar ook in de activiteiten. In de keuze van bestemmingen voor zonvakanties zien we dat een gevoel van veiligheid na verschillende aanslagen in binnen- en buitenland veel belangrijker is geworden."

Na een terugval de voorbije twee jaar boeken opnieuw meer mensen een reis naar Turkije en Tunesië.

Touroperators TUI en Thomas Cook

"Dit seizoen is Turkije helemaal terug van weggeweest. Tegenover vorige zomer is het aantal boekingen verdriedubbeld", zegt Piet Demeyere van TUI. "Ook andere moslimlanden zoals Tunesië, Marokko en Egypte doen het opnieuw goed. Het vertrouwen van de consument in deze bestemmingen is terug, na enkele jaren van twijfel en ongerustheid na verschillende terreuraanslagen. Spanje was daardoor de voorbije twee seizoenen overbevraagd. Veel vakantiegangers zagen hierin een veilige haven, met goede garanties qua weer, eten en bezienswaardigheden."

Bij Thomas Cook zien ze dat het aantal autovakanties en vakanties in eigen land na de voorbije twee zomers weer afneemt. "Belgen zoeken weer massaal de zon op in het zuiden.  Turkije is opnieuw populair. En Tunesië is de sterkst groeiende bestemming deze zomer. Het opheffen van het negatieve reisadvies heeft daar veel mee te maken", klinkt het. "Verder blijft Zuid-Spanje een klassieker, net als de Canarische Eilanden en Bulgarije."

En hoe ziet onze vakantie eruit op sociale media?

"Vooral op Instagram en Twitter gaan we er de komende weken niet naast kunnen kijken dat de zomervakantie is aangebroken", zegt Yasmien Naciri, marketingspecialiste en als twitteraar @smienos thuis op sociale media. "Opvallend is dat er de laatste tijd eerder korte video's van feestjes, reizen of evenementen gedeeld worden dan foto's. Die trend naar meer bewegend beelden wordt door de platformen zelf ondersteund: zo heeft Instagram een nieuwe functie "TV" ontwikkeld."

We posten meer en meer video's dan foto's op sociale media. En de #metime is in opmars, een statement dat tegengas wil bieden tegen de klassieke "stoefbeelden".

Yasmien Naciri, expert sociale media

Vakanties op exotische bestemmingen lenen zich natuurlijk tot jaloersmakende kiekjes op sociale media. "Maar de laatste maanden duikt er een duidelijke hashtag op, als tegenbeweging tegenover die typische "stoeffoto's". "Wie beelden deelt  met #metime maakt een statement: post je dat bij een relatief doorsnee vakantiekiekje, dan geef je aan dat je op reis gaat voor jezelf, en geniet van de kleine dingen. En niet per se thuis wil komen met de mooiste selfies of knapste beelden. Want anno 2018 is het een nieuwe luxe om vooral tijd te hebben voor jezelf, eerder dan exclusieve vakanties te kunnen boeken."