Studebaker Champion Starlight 1955

Ruim 130 oude auto's uit legendarische Mahy-collectie geveild

De legendarische autocollectie van de familie Mahy is te groot en bevat te veel dubbels. Om plaats te ruimen en om geld binnen te krijgen voor de restauratie van waardevolle voertuigen die in de collectie blijven, heeft de familie dit weekend meer dan 130 wagens laten veilen in het charmante kasteel Chateau de Bagatelle (what's in a name?) in  Wattripont in Henegouwen. Het was de eerste keer dat Mahy zoiets doet. Honderden belangstellenden kwamen zaterdag de gratis openluchttentoonstelling bewonderen. 90 procent van de geveilde auto's vonden een nieuwe eigenaar. 

Delahaye décapotable 1950

Al voor de Tweede Wereldoorlog begon stamvader Ghislain Mahy oude auto's te verzamelen, de eerste was een Ford T.  Al generaties werkt de familie in de autosector, in de jaren 50 verdeelden ze Fiat, Nash en Rambler in het Wintercircus in Gent. In dat beschermde gebouw stonden ook de antieke vehikels. Zoon Ivan en kleinzoon Michel hebben het werk verder gezet.    

Trop is te veel!

Daffodil 1964

De verzamelwoede leidde tot een collectie van zowat 1000 stuks. Geleidelijkaan zaten daar dubbels bij. Als rasechte autoliefhebbers vonden de Mahy's alles het sparen waard. Een tijdlang konden ze hun collectie tonen in een museum in Houthalen, nu deels in Autoworld Brussel en MahyMobiles in Leuze. In een reusachtig depot naast het museum in Leuze, vlakbij de spoorweg Doornik-Brussel, wachten honderden collector's items op restauratie. 

Het depot stond zo bomvol dat werken aan de wagens, zelfs ze verplaatsen, onmogelijk was geworden. En er is onvoldoende geld om goede expositievoorwaarden te creëren, en waardevolle bakken te restaureren. Daarom dus de veiling, door het huis Collin du Bocage uit Parijs. 

Renault Caravelle 1965

Van schroot op platte banden tot piekfijne classics

Het aanbod van de veiling was enorm gevarieerd. Er waren niet alleen sportauto's en berlines, maar ook vrachtwagens, brandweervoertuigen en wat automobielgebonden machinerie. Enkele wagens bestonden uit weinig meer dan een chasis met een neus, of waren het slachtoffer van een botsing, andere verkeerden dan weer in piekfijne staat. 

Fiat 1500 spider 1963

Enkele bescheiden youngtimers zijn van de hand gegaan voor een prikje, er was immers geen vaste instelprijs. Goedkoopst ingesteld waren 3 Dafjes uit de jaren '60. Andere bescheiden karretjes waren een paar Kevers en Mini's.

Via leuke verrassingen als een Fiat 1500 spider, Sunbeam Rapier, Renault Caravelle en Opel Admiral (zie foto onderaan) kwamen we bij te verwachten wagens zoals MG B's, Jaguars, Ford Capri's en Mustangs. Maar ook Mercedessen, Cadillacs, Citroën Tractions en DS'en, alias snoeken of strijkijzers, de toppers waarvoor uiteindelijk ook het meest betaald werd op de veiling.

Studebaker, where pride of craftmanship comes first!

En dan de echte hoogtepunten. Wat dacht u van een Studebaker uit 1955, ontworpen door Raymond Loewy, de vader van het industriële design? Of een Maserati Indy van rond 1970? Absolute topstuk was een nochtans gehavende Delahaye décapotable van 1948.

Hoeveel deze topstukken uiteindelijk hebben opgeleverd, kon de familie Mahy zaterdagavond niet vertellen. "De toppers hebben de beoogde prijzen gehaald. Maar we waren net zo blij omdat sommige heel gewone, volkse wagens uit de collectie, die al wat patina hadden nu nieuwe eigenaars hebben gevonden die er zorg voor gaan dragen."

Opel Admiral 1970