Allereerste minimale dienstverlening bij spoorstaking positief geëvalueerd

De minimale dienstverlening bij het spoor, die tijdens de 48 urenstaking van de socialistische vakbond ACOD Spoor voor het eerst werd geactiveerd, krijgt vanuit verschillende hoeken een positieve evaluatie. "Het blijft een noodoplossing, maar de treinen die we hadden aangekondigd, hebben ook effectief gereden", vat men bij spoorwegmaatschappij NMBS samen. "Dit is veel duidelijker voor de reizigers."

In de aanloop naar de 48 urenstaking moesten duizenden spoorlui van spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel laten weten of ze zouden werken of niet. Op basis daarvan werd een vervoersaanbod uitgewerkt. Concreet reed op vrijdag 29 juni ongeveer een op de drie treinen in vergelijking met een normale dag, en zaterdag de helft.

"Het globale assessment is positief, al zijn er altijd zaken die we kunnen verfijnen, zowel intern als extern", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Hij benadrukt vooral de duidelijkheid voor de reiziger. "Wat we gezegd hadden dat zou rijden, heeft effectief gereden." Een heel verschil met eerdere stakingen, waar de aankondigingsborden vol stonden met "vertrek te bevestigen" en er slechts sporadisch een trein reed.

Ondanks de positieve evaluatie, blijft de minimale dienstverlening een "noodoplossing", benadrukt de NMBS. "Het is en blijft een beperkter aanbod dan wat het zou moeten zijn", zegt woordvoerder Crols. "We hopen dat we het systeem niet te vaak nodig zullen hebben."

We hebben vastgesteld dat de veiligheid gegarandeerd en gerespecteerd werd

Frédéric Petit (Infrabel)

Ook bij spoornetbeheerder Infrabel is de evaluatie positief. "De seinhuizen waren 100 procent operationeel, en we hebben kunnen anticiperen om onze klanten, de spoorwegmaatschappijen, te allen tijde te kunnen informeren", zegt woordvoerder Frédéric Petit. "We hebben bovendien vastgesteld dat de veiligheid gegarandeerd en gerespecteerd werd: er waren geen stakers op de sporen en de toegang tot de seinhuizen werd niet geblokkeerd."

Reizigersorganisatie TreinTramBus herhaalt dat de minimale dienstverlening een grote verbetering is omdat de reizigers beter weten waar ze aan toe zijn. "De oefening is volgens ons redelijk goed verlopen. De minimale dienstverlening kan dus functioneren, ondanks wat er in het verleden allemaal is rondgebazuind over de veiligheid, en dat mensen zouden vechten voor een plaatsje op de trein", zegt voorzitter Stefan Stynen.

TreinTramBus heeft toch een aantal werkpuntjes genoteerd. Zo reed er volgens Stynen geen enkele klassieke trein over de grens met Duitsland, met name tussen Verviers en Aken. Ook werden enkele treinen toch geschrapt, hoewel ze op het rijschema stonden. "Dat is bijvoorbeeld een probleem als het de laatste trein van de dag is", zegt Stynen.

Binnenkort een tweede test?

De vakbonden zijn naar het Grondwettelijk Hof gestapt tegen de minimale dienstverlening, omdat ze vinden dat die het stakingsrecht aantast.

Mogelijk wordt volgende week trouwens alweer gestaakt. De kleinere vakbonden OVS en ASTB hebben allebei een aanzegging ingediend, telkens voor 48 uur. De data sluiten naadloos op elkaar aan, waardoor er mogelijk vier dagen aan een stuk (van 10 juli om 3.00 uur tot 14 juli om 3.00 uur) opnieuw een minimale dienstverlening zal zijn.