Video player inladen ...

Dit kan de hitte met onze infrastructuur doen: van kapotte waterleiding tot smeltende wegen

Extreme temperaturen kunnen een grote impact hebben op onze infrastructuur. In Limburg zijn bijvoorbeeld al verschillende waterleidingen gesprongen door het warme weer. Dit en 4 andere zaken die de hitte kan doen met onze leidingen, wegen en sporen.

Waterleidingen breken

In Limburg zijn er al verschillende waterleidingen gebroken door de hitte. Bij een lange droge periode droogt de ondergrond steeds dieper uit en dan komen er in de grond wat verschuivingen. Enkele millimeters kunnen al volstaan voor gevoelige -en verouderde- leidingen om te breken.

Uitzetten van bruggen en viaducten

Staal zet uit door de warmte. Als de temperaturen erg hoog oplopen kan dat er zelf tot leiden dat stalen beweegbare bruggen niet meer open of dicht kunnen. Een aantal jaren geleden is dat bijvoorbeeld gebeurd met de Meulestedebrug in Gent. Beweegbare bruggen kunnen afgekoeld worden door ze met water af te sproeien.

Uitzetten van sporen

De sporen in ons land zijn afgesteld op een temperatuur van 25 graden. Per graad dat het warmer wordt, komt er anderhalve ton spanning bij op de sporen. Als er teveel druk komt, kunnen die gaan buigen of zelfs breken. En dat is natuurlijk gevaarlijk voor het treinverkeer. Spoorwegbeheerder Infrabel zet daarom dezer dagen honderden mensen in om hittecontroles uit te voeren.

Wegdek komt omhoog

Door de hitte kan het wegdek uitzetten en kan het gebeuren dat twee betonplaten tegen elkaar opduwen. In een extreem geval krijg je dan een opstuwing van het wegdek. Vorig jaar heeft dat bijvoorbeeld heel wat hinder veroorzaakt op de snelweg E314 ter hoogte van Aarschot. Daar kwam over de hele breedte van de weg het wegdek omhoog.

Asfalt smelt

Ook als een wegdek niet uit gewapend beton, maar uit asfalt is gemaakt, kan de loden hitte voor problemen zorgen. De bovenlaag van asfalt kan opnieuw vloeibaar worden, met alle gevolgen van dien. Een oplossing hierbij is zout strooien. Zout blijkt niet alleen bij vriestemperaturen in de winter geschikt om de wegen ijsvrij te houden, het is ook het ideale middel om dit probleem aan te pakken. Het onttrekt vocht aan het asfalt waardoor het wegdek minder vloeibaar en plakkerig wordt. 

Video player inladen ...