Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Nieuwe Europese staalgigant ThyssenKrupp Tata Steel al meteen onder druk vanuit de VS en China

De aangekondigde fusie tussen de Duitse staalgroep ThyssenKrupp en de Nederlands-Brits-Indiase tegenhanger Tata Steel Europe leidt tot de tweede Europese staalproducent na ArcelorMittal. Dat zal banen kosten, maar hoeveel en waar is nog niet duidelijk.

Vrijdag ondertekenden de vertegenwoordigers van ThyssenKrupp en Tata Steel Europe een fusiecontract van hun Europese staalactiviteiten. Die zullen worden ondergebracht in een joint venture, waar elke groep net 50% van zal bezitten. ThyssenKrupp had dat belang graag hoger gezien, maar is uiteindelijk akkoord gegaan met de helft.

Concreet wordt ThyssenKrupp Tata Steel -zoals het bedrijf zal gaan heten- de tweede staalproducent in Europa na ArcelorMittal. De nieuwe groep zal goed zijn voor 48.000 banen in 34 vestigingen, een omzet van 15 miljard euro en een jaarlijkse productie van om en bij de 21 miljoen ton staal. De hoofdzetel zal in de Nederlandse stad IJmuiden komen.

De fusie onder gelijken is het voorlopige eindpunt van een al jaren aan de gang zijde consolidatie in de Europese staalsector. ThyssenKrupp was al de tweede producent na ArcelorMittal in Europa en is het verzamelpunt van Duitse staalbedrijven met basis in het Ruhrgebied. De zetel van dat bedrijf is dan ook gevestigd in Essen.

Tata Steel Europe ontstond toen Corus in 2007 werd overgenomen door de Indiase groep Tata Steel. Corus was dan weer het resultaat van een eerdere fusie in 1999 tussen Nederlandse Hoogovens en British Steel.

AP2009

Onder druk van de VS en China

De aanzet tot de fusie werd in september vorig jaar gegeven. Aan de basis ligt de vrees voor dumping van goedkoop en door de overheid gesubisidieerd staal uit China. Daar is de staalproductie sinds 2000 zowat verdubbeld, maar de Chinese markt kan dat niet meer aan en dus gooit Peking dat overtollig staal op de internationale markten. Onder meer de Europese Unie heeft daarop maatregelen getroffen tegen China.

De voorbije weken is evenwel een andere bedreiging opgedoken: de tarieven van 25% die de Amerikaanse president Donald Trump heeft opgelegd aan staal uit Europa, Canada, Mexico en nog enkele andere landen. Omdat Amerika een belangrijke afzetmarkt is voor staal van zowel ThyssenKrupp als Tata Steel Europe, is dat een belangrijke klap.

Hoe dan ook leidt een fusie meestal tot banenverlies. Dat zou in het geval van ThyssenKrupp Tata Steel kunnen oplopen van 2.000 tot 4.000 banen. In Duitsland zijn de bonden het al eens met een verlies van 2.000 banen.

In België heeft Tata Steel Europe vestigingen in Antwerpen, Duffel en in de buurt van Luik. ThyssenKrupp heeft vestigingen in Lokeren en Mechelen, maar daar zijn ook andere activiteiten dan staal. Of er in ons land banen gaan verdwijnen, is nog niet duidelijk, maar de huidige conjunctuur met wereldwijde overproductie, Chinese dumping en Amerikaanse tarieven voorspelt niet veel goeds.