Brits onderzoek toont aan: krachts- en evenwichtsoefeningen zijn noodzakelijk voor de gezondheid

Uit onderzoek van de Britse overheidsdienst Public Health England en het Centrum voor Beter Ouder Worden blijkt dat krachts- en evenwichtsoefeningen de gezondheid aanzienlijk verbeteren. Ook bij 65-plussers. 

Public Health England heeft onderzocht hoe de Britten hun gezondheid kunnen opkrikken. Het onderzoek is er gekomen uit bezorgdheid om de cijfers: een kwart van de Britten is inactief, wat betekent dat ze minder dan 30 minuten per week bewegen. En 1 op de 6 Britten zou sterven aan de gevolgen van te weinig beweging. Dat komt omdat mensen die weinig bewegen een zwakker lichaam hebben en sneller ziek worden. 

Uit het onderzoek blijkt dat krachts- en evenwichtsoefeningen essentieel zijn om gezond te blijven. Zeker op latere leeftijd. Een volwassen persoon heeft de grootste spier- en botmassa op de leeftijd van 30 jaar. Daarna begint die massa stilaan af te nemen, waardoor het risico op kwetsuren en botbreuken vergroot.  Eerder onderzoek had al aangetoond dat ouderen die weinig spiermassa hebben, 76 procent meer kans maken om te vallen. 

De spieren en het evenwicht oefenen doe je volgens het onderzoek het best via balspelen, racketsporten (tennis, badminton...) , dans, Nordic walking (wandelen met skistokken) en gewichtheffen. Volwassenen zouden dit minstens 2 keer per week moeten doen, al dan niet onder begeleiding. Ze zouden niet alleen langer gezond blijven, maar zich ook gelukkiger voelen.