©Danny Gys / Reporters

Tele-Onthaal: druk bevraagd tijdens vakantie

Vorig jaar heeft Tele-Onthaal 122.000 oproepen gekregen van mensen die nood hebben aan een gesprek. Bij de telefonische hulpdienst kan je anoniem terecht voor een luisterend oor. 70 procent van de bellers of chatters die Tele-Onthaal contacteren, doen dat buiten de kantooruren. Ook de vakantieperiode belooft druk te worden.   

Professionele hulpverleners zijn zelf met vakantie. En dus neemt de wachttijd toe.

De ruim 600 vrijwilligers van tele-Onthaal kunnen niet op hun lauweren rusten. 'De professionele hulpverleners waar wie ze vaak moeten doorwijzen, zijn immers zelf met vakantie. De wachttijd om, na het gesprek bij Tele-Onthaal, bij een therapeut of specialist terecht te kunnen, loopt snel op tot enkele weken of maanden. Dat creeërt onrust en stress.  Tele-Onthaal vangt dat op' , zegt Jennifer Pots,  coördinator van Tele-Onthaaldiensten Vlaanderen. Door een extra gesprek met Tele-Onthaal wordt de langere wachttijd overbrugd.  

70 procent van de oproepen komt binnen tussen 20u en 22u, 's nachts en op zondagen.

Wie nood heeft aan een gesprek, doet dat ook vooral buiten de kantooruren. '70 procent van de oproepen, komt 's avonds binnen, tussen 20u en 22u, ook 's nachts en op zondagen' , zegt Jennifer Pots. Dat zijn blijkbaar de momenten waarop problemen komen bovendrijven, na het werk. Of als dat mensen alleen zijn.    

Meer chatgesprekken

Meestal gaat het gesprek over relatieproblemen (30%), geestelijke gezondheid (20%) of eenzaamheid. Het aantal gesprekken is vorig jaar stabiel gebleven (122.000) maar de manier van communiceren wijzigt. Het aantal telefoongesprekken neemt stilaan af ten voordeel van chatgesprekken (+ bijna 40%).  

Opleiding vrijwilliger

Tele-Onthaal blijft steeds op zoek naar nieuwe bloed en organiseert in het najaar een opleiding tot Tele-Onthaalvrijwilliger in de 5 Vlaamse provincies.