julien mattia/ Le Pictorium

Bouw Belgische militaire A400M-vrachttoestellen begonnen

In het Duitse Bremen is begonnen aan de bouw van zeven Belgische militaire vrachttoestellen, de A400M. Die zullen de intussen stokoude C-130 toestellen vervangen. De A400M wordt gebouwd door het Europese Airbus en is groter en sneller dan de huidige C-130. De eerste Belgische A400M zal in 2020 worden geleverd.

A400M: groter, verder, sneller

In 2001 tekende ons land samen met zes andere Europese landen een contract voor zeven A400M toestellen om de C-130’s te vervangen. Die zijn al in dienst sinds begin de jaren ’70. Ook Luxemburg koopt één toestel dat zal worden onderhouden en gestationeerd in België. In luchtmachtkringen gaat men ervan uit dat de A400M net als de C-130 in Melsbroek (bij Brussel) gestationeerd zal blijven. Omdat het toestel een pak groter is zullen daar nieuwe hangars moeten gebouwd worden.

Het nieuwe toestel is groter, kan meer vracht meenemen en heeft een groter bereik dan de C-130. In verhouding met de C-130 vliegt de A400M ook een stuk sneller. Bovendien zal de A400M ook worden voorzien met een brandstofkit zodat het kan dienen als tanktoestel voor andere vliegtuigen. In Europa is er momenteel een groot tekort aan tanktoestellen.

De zeven toestellen betekenen voor ons land een grotere capaciteit dan die van vandaag de dag. De A400M kan ook op onverhard terrein landen, maar zal wel minder wendbaar en inzetbaar zijn op bijvoorbeeld erg kleine en onverharde luchthavens in Afrika. Dat betekent dat Belgische militairen daar in de toekomst minder flexibel inzetbaar zullen zijn.

In dit filmpje stelt Airbus de A400M voor.

  • Afmetingen: L 45,10m, H 17,70m
  • Gewicht: 69.000 kg
  • Motor: 4 x TP 400 Turboprop
  • Vermogen: 4 x 11.000 pk
  • Actieradius leeg: 8.800 km
  • Kruissnelheid: 780 km/u
  • Kruishoogte: 8.800 m
  • Bemanning: 2 piloten + 1 loadmaster
  • Lading: 37 ton/356 m³

Complexe Europese samenwerking

De eerste delen van de romp van de Belgische toestellen worden nu in Bremen gebouwd. De vleugels zullen in het Britse Filton worden gemaakt, de neus in het Franse Saint-Nazaire en de staart komt uit het Duitse Stade. Ook de onderdelen van de motor komen uit verschillende landen en worden in het Duitse München geassembleerd en getest. De toestellen zullen finaal worden afgewerkt in het Spaanse Sevilla.

Die complexe Europese samenwerking maakte de ontwikkeling van de A400M wel een zorgenkindje voor Airbus. Het toestel bleek veel duurder om te ontwikkelen en de partnerlanden, waaronder ook België, moesten extra geld uittrekken om het dossier rond te krijgen. Ook de productie kampte met vertragingen en technische problemen. Een A400M crashte tijdens een proefvlucht. De Belgische toestellen hadden normaal al jaren geleden geleverd moeten zijn.