Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistribu

Brand in de cockpit en geen bom was oorzaak van crash van vliegtuig van EgyptAir in 2016

Het neerstorten van een Egyptisch passagiersvliegtuig in de Middellandse Zee in 2016 zou te wijten zijn aan een brand en niet aan een bomaanslag zoals eerder beweerd was door de Egyptische overheid. Dat staat in het eindverslag van de ramp door het Franse onderzoeksbureau BEA.

"De BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour al sécurité de l'aviation civile) besluit dat de meest waarschijnlijke oorzaak van de crash is een brand die is uitgebroken in de cockpit die zeer snel uitbreidde en als resultaat had dat de piloten de controle over het vliegtuig verloren". Zo staat in het eindverslag van de ramp door de BEA, de Franse overheidsinstelling die de vliegtuigveiligheid onderzoekt.

De Fransen spreken zo de stelling van de Egyptische overheid tegen dat sporen van explosieven zouden aangetroffen zijn op menselijke resten uit het vliegtuig. Volgens Egypte wijst dat op een terreuraanslag, maar de Franse BEA is niet overtuigd van die sporen. Overigens heeft geen enkele terreurgroep het incident opgeëist.

Hoe de brand in de cockpit dan wel ontstaan is, is nog niet duidelijk, maar volgens de BEA is de meest waarschijnlijke reden oververhitting van een gsm of een tablet. Uit de audio-opnames die in de zwarte dozen zaten, maakt de bemanning in de cockpit melding van brand zonder een reden te geven. De Egyptische onderzoeksinstelling heeft nog geen rapport vrijgegeven over de crash. Wel roept de BEA EgyptAir op om na te gaan hoe dergelijke branden in de toekomst vermeden kunnen worden.

De Airbus A320 van EgyptAir was in mei 2016 onderweg van Parijs naar Caïro. Iets ten zuiden van het Griekse eiland Kreta is het vliegtuig toen neergestort in de Middellandse Zee. Alle 66 inzittenden zijn daarbij omgekomen. Daarbij waren 50 Egyptenaren en 15 Fransen.