Grijp je ook tijdens de vakantie voortdurend naar je smartphone? Probeer JOMO, the joy of missing out

Frederik De Bosschere laat voor vrtnws.be tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie. Vandaag: hoe gaat een "digitale junkie" om met zijn toestel tijdens zijn vakantie? 

labels
Frederik De Bosschere
Frederik De Bosschere is strateeg bij In The Pocket, dat strategisch en technologisch advies geeft en digitale producten bouwt voor bedrijven als Bancontact, Colruyt en Samsonite. Twitter: @vrederik.

Zomer, de periode waarin het nieuws komkommers eet, en zelfs de digitale wereld ietstje trager draait. Een tijd om buiten te zijn met vrienden en familie.

Waarom liggen we dan met onze smartphones in de zon?

Onze afhankelijkheid van onze telefoons wordt meer en meer als een verslaving beschouwd. Terecht. Dat uitgerekend ik u hierover vertel is trouwens ironisch: ik kleef aan m’n toestel, als een junk op zoek naar een fix. Deze column is dan ook een beetje zoals een heroïneverslaafde die een sensibiliseringscampagne predikt. Maar dan onder een brug met twee spuiten in z’n arm.

Er klinken steeds luidere stemmen dat we meer moeten nadenken over de impact van smartphones en sociale media op ons welzijn. Die stemmen komen ook steeds vaker vanuit het technologische kamp zelf. Zo was er Tristan Harris, ex-ethicus van Google, die met z’n “Time Well Spent” beweging de kat de bel aanbond. De balans is doorgeslagen, volgens Harris. Waar producten als Google of Facebook in wezen mensen helpen of verbinden, gebruiken ze intussen principes die meer weg hebben van een slotmachine. Ze proberen elk trucje uit de trukendoos om u toch maar iets langer in hun casino te houden.

 Kleine offline-momentjes, zijn wat mij betreft een veel betere oplossing dan de zogenaamde digitale detox.

Er wordt geluisterd. Zowel in nieuwe Android- als iOS-versies komt meer aandacht voor "digital wellbeing". Inzicht in hoe u uw telefoon gebruikt. En hulp om die even weg te leggen. Ook hier enige ironie. Een beetje zoals de grapjas die u kletsnat spuit met een brandweerslang, om u vervolgens een handdoekje aan te reiken.

Maar goed, alle hulp is welkom. Zeker als die ingebakken wordt in het besturingssysteem van onze smartphones.

Dat soort digitaal bewustzijn, en kleine offline-momentjes, zijn wat mij betreft een veel betere oplossing dan de zogenaamde digitale detox. Alles afzweren, en als een soort hedendaagse Jezus in een analoge woestijn gaan zitten. Nee. Dat is weer die typische menselijke overcompensatie. 

Er is, zelfs op reis, niks mis met een chatberichtje naar de vrienden thuis. Of een mooie foto delen van een Toscaanse wijngaard, dan hebben uw collega’s meteen een aanknopingspunt wanneer u terug bent op het werk.

Gewoon, en met het risico dat ik klink als een scheurkalender of campagne van de Belgische Brouwers: met mate. En vooral: zonder FOMO. Fear Of Missing Out. U zit dan bijvoorbeeld met uw nieuw lief te genieten van een Sloveense zonsondergang. Maar uit gewoonte doorbladert u wat Stories en ziet u dat een bende maten-van-maten een BBQ houdt, en u denkt: shit, ik ben dat aan het missen.

Jezus in een analoge woestijn gaan zitten. Nee. Dat is weer die typische menselijke overcompensatie. 

Daarom, deze zomer probeer ik eens JOMO: the Joy Of Missing Out. Geregeld ontsnappen aan mails of media. Wanneer ik met vrienden op een terrasje aan het genieten ben van een kuip gin-tonic, neem ik me voor: geniet van dat glas, niet van de likes of views op de foto ervan. 

En vooral: ik ga niet langer op Instagram spieken bij die irritante ex-collega die ik toch maar blijf volgen. Ja ... die zit een nog frivolere cocktail te drinken. Maar ook de hele tijd op z’n telefoon. 

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.