Video player inladen ...

Auto's die met elkaar communiceren: is dat dé oplossing voor onze verkeersveiligheid?

Verschillende autoconstructeurs hebben een platform gecreëerd dat het mogelijk maakt dat auto's met elkaar communiceren. Het platform heet C-2VX (Cellular Vehicle to X) en werd ontwikkeld door autobouwers, chipontwikkelaars en telecomoperatoren. Peugeot, Citroën en BMW demonstreerden in de buurt van Parijs voor het eerst in Europa hoe auto's met elkaar in de toekomst zullen communiceren.

Beeld u in. U zit in een zelfrijdende auto en rijdt met een snelheid van 120 kilometer per uur over de autosnelweg. Plots remt een auto af, die honderden meters voor u rijdt, omdat er een rendier oversteekt.  U ziet de wagen niet omdat er verschillende wagens tussen u en die auto zitten. Maar u hoeft niets te doen. U krijgt een melding dat dat de auto gestopt is en uw wagen remt vanzelf.

Voor één keer geen concurrentie

Uw auto is afgeremd omdat die voorzien is van een chip. Die zorgt ervoor dat uw wagen communiceert met alle voertuigen in de omgeving. De chip is ontwikkeld door het Amerikaanse Qualcomm en kan op elk voertuig geïnstalleerd worden.

Zo was dat ook tijdens de demonstratie. Naast een noodstop, hebben we ook rechtsomkeer gemaakt waarbij we geen goed zicht hadden op de tegenliggers. Maar we werden wel gewaarschuwd voor aankomend verkeer. Zonder dat we de tegenligger zagen aankomen, werden we verwittigd van zijn komst. En de chip communiceert met het verkeerslicht. U krijgt op uw dashboard te zien hoe lang het verkeerslicht nog op rood zal staan. Maar het verkeerslicht kan ook op groen springen als u nadert en er geen verkeer is in de andere richting. 

Lees verder onder de foto.

Qualcomm ontwikkelde deze chip samen met autoconstructeurs en andere technologiebedrijven. Samen hebben ze in 2016 het consortium 5GAA opgericht. 5GAA staat voor 5G Automotive Association. In het begin was het een samenwerking van 3 automerken, maar ondertussen zijn alle grote autobouwers in het consortium gestapt. Waarom is die samenwerking nodig? Volgens Pieter De Wit van BMW België is het nodig om de veiligheid in de toekomst te garanderen. 

"Het is belangrijk dat de auto's van verschillende merken met elkaar communiceren", zegt De Wit. "Want wat heb je met een verkeerssituatie waarbij verschillende auto's hebt niet dezelfde taal spreken?" Nog een groot voordeel van dit platform is, volgens Jason Ellis van Qualcomm, de snelheid waarmee de auto's met elkaar communiceren. 

Lees verder onder de foto

5G is geen 5GAA

Opvallend is dat elke auto tijdens de demonstratie een sticker droeg met het opschrift Towards 5G, wat voor enige verwarring kan zorgen. Voor alle duidelijkheid: dit systeem is niet het 5G netwerk waarmee we met z'n allen in de toekomst gaan surfen en bellen. C2V-X is een communicatiesysteem tussen auto's en maakt geen verbinding met het gsm-netwerk.

De Wit begrijpt dat er enige verwarring kan zijn: "Op termijn is het bedoeling dat dit platform met het 5G gsm-netwerk zal communiceren, maar voorlopig is het vooral belangrijk dat de auto's verbonden zijn met elkaar", aldus De Wit. Bovendien zou dit systeem veiliger zijn omdat elke auto een eigen netwerk creëert. Want stel dat u in een afgelegen gebied zonder dekking rijdt. Hoe zal u dat oplossen zonder netwerk? En wat doet u als u met het Proximus-netwerk verbonden bent, en uw tegenligger met dat van pakweg Telenet?

Nog een belangrijke uitdaging is het feit dat de technologie snel evolueert. Even snel als uw smartphone. Nu, wij kopen gemiddeld om de 2 jaar een smartphone, maar een auto vervangen we pas elk 5 of 6 jaar. Dat moet Jovan Zagajac, die namens Ford in het consortium 5GAA zit ook beamen: "Dat is inderdaad iets waarmee we rekening moeten houden. Bovendien duurt de ontwikkeling van een auto gemiddeld 3 jaar. Op het moment dat de auto in de showroom staat is de chip lang verouderd. Dit moeten we oplossen. Misschien wordt het een apparaat dat je kan vervangen." 

5GAA hoopt de chip tegen 2020 te commercialiseren.