Video player inladen ...

Bent u de files ook zo beu? Wen er maar aan: ze worden langer en langer

We staan met z'n allen vaker én langer stil, de filedruk in Vlaanderen neemt al enkele jaren fors toe en ook in de eerste zes maanden van dit jaar was dat het geval. Dat blijkt uit cijfers van VRT NWS en Touring Mobilis. Opvallend, we staan nu ook meer in de file net buiten de spits. En de vooruitzichten ogen somber, want het ziet er niet naar uit dat de filedruk snel zal afnemen.

Wie met de wagen naar het werk pendelt, heeft er dagelijks wel last van: de ochtend - en avondfiles. Het verkeersoverzicht op de radio wordt steeds langer en we staan dus ook op meer plaatsen stil. Opvallend is vooral het feit dat die filedruk in heel het land ook sneller toeneemt dan verwacht.

De eerste zes maanden van dit jaar stonden er maar liefst 848,3 uur 100 kilometer file op de Belgische wegen, in 2015 was dat nog 'maar' 651,3 uur.

In de onderstaande grafiek zie je het aantal uur dat er een bepaalde afstand file stond op de weg.

Waarom groeien de files zo snel?

De sterke toename van de files in ons land heeft verschillende factoren vertelt VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman:

"We hebben enerzijds de economische groei, en er is ook de bevolkingsgroei. Dat zorgt voor meer verkeer op de weg. Daarnaast hebben we de voorbije maanden een aantal seizoensfactoren gehad die ervoor gezorgd hebben dat er meer files stonden. Denk maar aan de natte maand mei met veel regenfiles, of de erg droge maand juni met heel wat recreatieverkeer."

Neem daarbij dat er ook heel wat wegwerkzaamheden opgestart zijn dit jaar en je weet dat je vertrokken bent voor meer ellende op de weg. Opvallend is ook dat er nu plaatsen zijn waar je zo goed als altijd, op elk moment van de dag, stilstaat. Die 'eer' is weggelegd voor het knooppunt Wemmel op de Brusselse ring en de Kennedytunnel richting Nederland op de Antwerpse ring.

Video player inladen ...

We staan ook meer stil buiten de spits, in de daluren dus. Omdat mensen vroeger vertrekken naar het werk. Daardoor neemt ook daar de filedruk fors toe.

Hajo Beeckman, Verkeersexpert VRT NWS

Wat kunnen we aan de files doen?

Wanneer de economie én de bevolking blijft groeien zoals nu, staan we over een aantal jaar gewoon met z'n allen continu en overal stil. Maatregelen om die files te verminderen worden nu al genomen, vertelt Hajo Beeckman, maar het kan beter: "De overheid neemt nu al maatregelen, door de aanleg van spitsstroken hier en daar. De echte oplossing zal er moeten komen door een aantal gedragsveranderingen. Maar de overheid zal ook een aantal financiële en fiscale maatregelen moeten nemen, om het onaantrekkelijker te maken om de wagen te nemen en aantrekkelijker om de fiets of het openbaar vervoer te nemen."

Video player inladen ...

We moeten sowieso naar een gedragsverandering bij de pendelaars.

Hajo Beeckman, verkeersexpert VRT NWS

Wat doet de politiek eraan?

Het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat alvast weten dat ze bewust investeren op die plaatsen waar de files het grootst zijn. "Met name de Ring rond Antwerpen en de Ring rond Brussel, die zijn samen goed voor de helft van alle files. Er gaat 3,5 miljard naar de Oosterweelverbinding en 3 miljard naar de herinrichting van de Ring rond Brussel. Verder investeren we ook in extra weginfrastructuur met onder andere spitsstroken op de E314, de E313 en de E17," klinkt het.

En wat met aantrekkelijke alternatieven voor de wagen? Het kabinet van Weyts benadrukt dat ze nu al investeren in 14.000 extra combiparkings. Bovendien wordt er dit jaar ook 2,2 miljoen euro vrijgemaakt om werkgevers makkelijker te doen kiezen voor een aanlokkelijk fietsaanbod: “Met het Pendelfonds maken we middelen vrij voor bedrijven om de aankoop van gewone fietsen, plooifietsen en speed pedelecs te ondersteunen. Op die manier willen we duizenden extra bedrijfsfietsen laten rondrijden in Vlaanderen".

Wat hebben de Rode Duivels en de file gemeen?

Opvallende vaststelling, wanneer we de eerste wedstrijd van de Rode Duivels op het WK voetbal tegen Panama er bij nemen, dat was op 18 juni, dan zien we dat de avondspits na 16.30 uur heel erg snel afnam. De Belgen speelden om 17 uur hun openingswedstrijd in Rusland. Iedereen wou daar duidelijk bij zijn. Misschien een oplossing voor de files? De Rode Duivels meer laten voetballen.

Voor de klassementsrijders onder ons, de langste files van het jaar 2018 tot nu opgelijst.