Video player inladen ...

Meer en meer ongevallen met spookrijders op autosnelweg

Vorig jaar zijn er maar liefst 16 ongevallen gebeurd met een spookrijder op de autosnelweg. Het is het hoogste cijfer sinds 2009, zo blijkt uit een analyse van Vias Institute. Ongevallen met een spookrijder maken slechts 0,35 procent uit van alle letselongevallen op de autosnelwegen, maar toch zijn ze verantwoordelijk voor 3,5 procent van alle verkeersdoden op de snelwegen.

De ernst van ongevallen met een spookrijder is 10 keer groter dan de gemiddelde ernst van alle letselongevallen op een autosnelweg. In de afgelopen 10 jaar vielen er 265 slachtoffers in 123 ongevallen waarbij een spookrijder betrokken was: 41 doden en 224 gewonden. Per drie ongevallen met spookrijders valt er één dode, zo bewijzen de cijfers. In een op de vijf ongevallen sterft de spookrijder.

In meer dan een op de drie gevallen (36 procent) was de spookrijder onder invloed van alcohol. Dat is vier keer meer dan bij alle letselongevallen op autosnelwegen samen (9 procent). "Dit is waarschijnlijk nog een onderschatting van de werkelijkheid, want slechts de helft van de spookrijders ondergaat een alcoholtest", aldus Vias.

Bijna een spookrijder op de vijf (18 procent) die betrokken raakt bij een ongeval, is ouder dan 65 jaar. Toch zijn senioren slechts betrokken bij 4 procent van alle letselongevallen op autosnelwegen. Spookrijden komt dus relatief gezien veel vaker voor bij senioren dan bij jongeren. Maar in absolute cijfers zijn er de meeste spookrijders bij de 25- tot 44-jarigen (58 tegen 21 voor de bestuurders ouder dan 65 jaar).

Wie zijn de spookrijders? En hoe komt dat?

Volgens verkeersdeskundige Willy Miermans zijn er grosso modo twee grote profielen te onderscheiden: de mensen die het opzettelijk doen en diegenen die onopzettelijk spookrijden, bijvoorbeeld door intoxicatie of verstrooidheid. 

Maar ook onze infrastructuur is een probleem. "In Vlaanderen is de infrastructuur gekoppeld aan onze ruimtelijke ordening. Veel op- en afritten zijn behoorlijk complex. Soms zijn opritten naast gewone zijstraten. Dan is het moeilijk om de juiste te kiezen. In onze buurlanden zijn die op- en afritten beter zichtbaar tussen de andere rommel." 

"Als je een spookrijder tegenkomt, blijf dan op de rechterrijstrook. Dat is het enige wat je echt kan doen. Want meestal komt het heel onverwacht en schrik je je een hoedje. Als je gewaarschuwd bent, kan je ook wel met je lichten knipperen om de bestuurder te waarschuwen." En voor de spookrijders: "Als je merkt dat je in de verkeerde richting rijdt, zet je dan zo snel mogelijk op de pechstrook."