Populariteit van de e-bike veroorzaakt handelsconflict tussen Europa en China

De Europese Commissie voert vanaf vandaag invoerheffingen in op elektrische fietsen uit China. De Europese Commissie wil haar markt beschermen want de Chinese bedrijven verkopen hun e-bikes aan dumpingprijzen. De Commissie hoopt met deze maatregel de oneerlijke concurrentie weg te werken.  

De opmars van elektrische fietsen zorgt voor een handelsconflict tussen Europa en China. De Europese producenten van elektrische fietsen klagen aan dat hun Chinese collega’s de Europese markt hebben verstoord met dumpingprijzen. Chinese producenten ontvingen volgens hen staatssteun waardoor zij hun e-bikes tot 40 procent onder de Europese kostprijs konden verkopen.  

Na grondig onderzoek besloot de Europese Commissie om vanaf vandaag invoerheffingen te plaatsen op Chinese e-bikes. De heffingen gelden voor een periode van zes maanden en bedragen 21,8% tot 83,6%. Chinese producenten betalen een andere heffing afhankelijk van hun dumpingmarge. Dat is een marge die vastlegt hoeveel schade zij hebben aangericht aan de Europese markt.  

Nadelig voor de consumenten?

Deze heffingen zorgen ervoor dat U een hogere prijs moet betalen voor de e-bikes afkomstig uit China. De Europese Commissie vindt wel dat dit niet mag doorwegen in haar beslissing. “De consument zoekt eerder naar kwaliteit en niet zozeer naar een lage prijs”, Europese Commissie.

De consument zoekt eerder naar kwaliteit en niet zozeer naar een lage prijs

Europese Commissie

De fietsersbond voegt er aan toe dat de meeste kwaliteitsfietsen geproduceerd worden in Europa. Zij hoopt dat de heffingen de Europese producenten van elektronische fietsen versterkt: “Wij hopen dat Europese kwaliteitsfietsen van Europa hierdoor meer verkocht worden”, zegt Roel De Cleen, woordvoerder van de fietsersbond.