Ryanair betwist verplichting tot schadevergoeding bij staking

Ryanair betwist dat het een schadevergoeding moet betalen aan de passagiers die getroffen worden door de staking van volgende week woensdag en donderdag. Daardoor worden in België zowat 50 vluchten geannuleerd per stakingsdag. De luchtvaartmaatschappij moet in zo'n geval het ticket terugbetalen of een andere vlucht aanbieden, maar daarnaast ook een schadevergoeding betalen. Alleen is Ryanair dat laatste dus niet van plan.

Wie zijn vertrek naar een vakantie-oord volgende week in het water ziet vallen door de staking bij Ryanair, heeft bepaalde rechten. De luchtvaartmaatschappij moet het ticket terugbetalen of een alternatieve vlucht voorstellen. Dat is het minimum.

Als de passagier door de staking meer dan twee uur later aankomt dan eerst gepland, heeft hij ook recht op een schadevergoeding. Dat is een algemene regel bij een annulatie die minder dan twee weken op voorhand is aangekondigd. Het bedrag van de schadevergoeding varieert, naargelang de afstand, tussen de 250 en de 400 euro per persoon.

"Overmacht"

Die verplichting valt alleen weg als er sprake is van "buitengewone omstandigheden", zeg maar: overmacht. In een mail aan onze redactie beroept Ryanair zich hierop: het bedrijf zegt dat passagiers geen recht hebben op de compensatieregeling bij stakingen aangezien dit omstandigheden zijn die buiten de controle van het bedrijf vallen.

In een reactie wijst minister van consumentenzaken Kris Peeters er echter op dat dit niet klopt. "Er is een uitspraak van het Europees Hof van Justitie die zegt dat een staking bij het eigen bedrijf geen overmacht is. " Peeters heeft een brief aan topman O'Leary van Ryanair gestuurd om hem op zijn verplichtingen te wijzen.

Ook Test Aankoop zegt dat consumenten in het specifieke geval van Ryanair recht hebben op een schadevergoeding. Let wel: de vergoeding moet worden aangevraagd, de luchtvaartmaatschappij is niet verplicht de vergoeding automatisch uit te betalen.

Passagiers kunnen de vergoeding zelf aanvragen. Op de website van de FOD Mobiliteit staat meer uitleg. Of ze kunnen zich richten tot gespecialiseerde bedrijfjes die de aanvraag voor hun rekening nemen, zoals Happy Flights of Claim It. Die bedrijven vragen wel een commissie wanneer de vergoeding wordt uitbetaald.

Letterlijk: de mail van Ryanair aan onze redactie

“All affected customers have been contacted by email and text message regarding their flight and given the option of a free transfer on to the next available flight, or a full refund. Customers are not entitled to compensation under EU261 for cancellations due to union strikes as these are “extraordinary circumstances” completely outside Ryanair’s control.”