Zuid-Koreaanse overheid nu verantwoordelijk gehouden voor noodlottige ferry-ramp uit 2014

Een Zuid-Koreaanse rechtbank heeft de overheid nu voor de eerste keer verantwoordelijk gehouden voor de 304 doden bij het kapseizen van de Sewol-ferry in 2014. De meesten van de slachtoffers waren scholieren op schooluitstap. De overheid moet nu meer dan 150.000 euro per slachtoffer betalen ter compensatie. 

"De slachtoffers zijn binnen in het schip gestorven terwijl ze wachtten op redding, zonder dat ze ook maar van iets wisten", spreekt de rechtbank zich uit. Voor de eerste keer sinds het zinken van de ferry in 2014 erkent de rechtbank het aandeel van de Zuid-Koreaanse overheid in de dood van 304 passagiers: "De nalatigheid van de staat en Cheonghaejin Marine Co. veroorzaakte het ongeval."

De Sewol kapseisde op 16 april 2014 op weg naar Jeju, een eiland voor de zuidkust van Zuid-Korea. Van de bijna 500 mensen aan boord waren er 325 studenten die op schoolreis waren vanuit de hoofdstad Seoul. Maar 70 van de kinderen zouden de ramp overleven. 

Familieleden nemen deel aan het protest tegen voormalige president Park Guen-hye twee jaar na de ramp. Ze eisen haar onmiddellijke afzetting. AFP or licensors

Levenslang voor lafheid

De kapitein van het schip en een deel van de crew waren bij de eersten die het schip verlieten, terwijl de passagiers instructies kregen binnen te blijven wachten op redding. Hoewel de families van de slachtoffers de doodstraf eisten voor de kapitein, kreeg hij 36 jaar gevangenisstraf die later naar levenslang werd omgezet. Hij werd berecht voor moord.

De familieleden van de slachtoffers kregen al enkele keren compensaties aangeboden, maar die werden afgeslagen. Als ze het geld aannamen, zou dit het einde betekenen van het onderzoek. Er was dan geen kans meer dat de overheid verantwoordelijk zou worden gehouden. 

Het wrak van de Sewol wordt op vraag van de families van de slachtoffers bovengehaald in maart 2017. AFP or licensors

Lakse overheid

Waarom de Sewol kapseisde, is een samenloop van omstandigheden. Het schip voer te snel, het was overbelast, het bedrijf had er illegaal op bijgebouwd, de bemanning was onervaren. Maar de families van de slachtoffers wezen ook naar de overheid, die te laks zou zijn geweest bij het opstellen van veiligheidsvoorschriften.

De regering van de toenmalige president Park Guen-hye kreeg na de ramp daarom bergen kritiek over zich heen. Hoewel ze publiekelijk haar excuses aanbood namens de staat, eisten demonstranten haar aftreden. Pas in het voorjaar van 2017 werd Park uiteindelijk afgezet na een reeks schandalen over machtsmisbruik en fraude. De Sewol-zaak was opnieuw een hoofdpunt in de wekenlange protesten die aan haar afzetting voorafgingen.

Voormalig president Park Guen-hye bezoekt het memorial voor de slachtoffers van de ramp. Haar regering kreeg veel kritiek voor de gefaalde hulpverlening en lakse veiligheidsvoorschriften. BH