Video player inladen ...

Binnenkort met de Flixbus van Gent naar Aalst? Dit heeft de superministerraad beslist over het openbaar vervoer

De ambitie van De Lijn? "Een beter bedrijf en een betere dienstverlening." Dat heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verteld na de superministerraad. Inzetten op extra parkeerplaatsen, private busverbindingen tussen de centrumsteden en inzetten op combimobiliteit: we zetten de beslissingen op een rij.

Een hele resem onderwerp is er gepasseerd op de marathonvergadering van de Vlaamse regering. En ook het plan voor het openbaar vervoer kon niet ontbreken. Op de persconferentie heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de plannen opgelijst. De kernwoorden: "Een beter bedrijf en een betere dienstverlening." Daarvoor wil de regering vooral inspelen op de particuliere noden en de combimobiliteit.

Het eerste dat minister Weyts aanhaalt is de efficiëntie-oefening die De Lijn moet maken om het bedrijf klaar te stomen tegen 2020 - dan moet de vervoersmaatschappij een benchmark doorstaan. "De belastingsdotatie is gevoelig gedaald en de kostendekkingsgraad is op enkele jaren tijd gestegen van 15 naar 21 procent. Tegelijk hebben we de investeringen kunnen verhogen. Het resultaat: 800 nieuwe bussen en 124 nieuwe trams. Du jamais vu."

Het aanbod van De Lijn werd opgedeeld in drie lagen: het kernnet (de voor- en interstedelijke verbindingen en de verbindingen tussen grote attractiepolen), een aanvullend net (verbindingen die aantakken op het kernnet) en een vervoer op maat (lokale initiatieven). Vlaanderen zal opgedeeld worden in 15 vervoerregio's. Binnen die vervoerregio's zullen alle spelers structureel rond de tafel zitten. "Vandaag bestaat dat niet", benadrukt Weyts. "Maar zo zal het lokaal vervoersbeleid inspelen op de lokale vragen."

"Meer combomobiliteit"

Er is ook een akkoord om bluebike over te nemen - die was tot nu toe in de handen van de NMBS. De deelfietsen zullen dan geïntegreerd worden in het aanbod van De Lijn. "Dat is een oplossing voor de last mile, de laatste kilometer tot de bestemming. Veel meer dan vandaag zullen de fietsen - de yellow bikes dan - deel uitmaken van De Lijn, in 1 abonnement."

Om nog meer op die combimobiliteit in te spelen, zullen er ook 14.000 extra parkeerplaatsen komen: 8.000 voor fietsen, 6.000 voor auto's. Vooral in de Vlaamse rand, benadrukt Weyts. "Voor de pendelaars naar Brussel." "De parkeerplaatsen zullen vooral aan stations komen, waarna de automobilisten dan een alternatief vervoermiddel als de trein, de metro, de fiets kunnen nemen."

Tot slot wil de Vlaamse regering ook het collectief vervoersaanbod uitbreiden. "Vandaag bestaat de zotternij dat er een verbod is voor privé-vervoersmaatschappijen om een busverbinding te voorzien tussen centrumsteden. Maatschappijen als Flixbus moeten dat omzeilen door zogezegd een verbinding te maken tussen Vlaamse steden als deel van een internationale lijn. Dan mag het wel, maar tussen Aalst en Gent mag het vandaag niet." Dat verbod gaat de regering opheffen. "Private maatschappijen kunnen zo de concurrentie aangaan. Niet met De Lijn, want die hebben geen rechtstreekse verbindingen tussen de centrumsteden, maar misschien wel met de NMBS."

Bekijk hier het item uit het Journaal van 13 uur

Video player inladen ...
Video player inladen ...
Video player inladen ...