Video player inladen ...

Staking Ryanair treft ruim 23.500 passagiers van en naar België, mogelijk volgen nog acties

De staking bij Ryanair woensdag en donderdag zal al zeker ruim 23.500 passagiers van en naar België treffen. De Ierse luchtvaartmaatschappij verwacht deze zomer nog meer acties. "We zijn niet bereid om in te stemmen met onredelijke eisen", meldt Ryanair. "De mensen zijn de schrijnende, mensonwaardige werkomstandigheden beu", pareren de vakbonden. Test-Aankoop overweegt juridische stappen als Ryanair de rechten schendt van de passagiers.

De sociale onrust begint te wegen op de resultaten van Ryanair. Daarnaast nemen de brandstofkosten toe en heeft de maatschappij sommige van zijn piloten een fikse opslag gegeven. In het eerste kwartaal is de winst met 20 procent gedaald.

De sociale onrust gaat nog niet liggen, want woensdag en donderdag zijn er opnieuw acties. Al zeker  23.500 passagiers van en naar België zullen getroffen worden: 16.500 op Charleroi en meer dan 7.000 op Brussels Airport.

Op Charleroi worden per stakingsdag 48 vluchten (heen-en-terug) geschrapt. Voor Brussels Airport gaat het om 22 vluchten woensdag en 18 donderdag. Bovendien is niet uitgesloten dat er op de stakingsdagen zelf nog vluchten moeten worden afgelast wegens onvoldoende werkwilligen.

Ryanair dreigt ermee banen te schrappen in "opstandige basissen"

Ryanair probeert wel de impact te beperken en zegt te zullen blijven spreken met vakbonden van piloten en boordpersoneel, maar houdt toch rekening met nog meer stakingen deze zomer. In dat verband spreekt de maatschappij overigens dreigende taal.

Als de "onnodige" stakingen aanhouden in bepaalde landen, "dan zullen we onze winterschema's moeten aanpassen", klinkt het. Ryanair dreigt er met name mee vliegtuigen weg te halen en banen te schrappen op opstandige basissen.

De mensen zijn de schrijnende, mensonwaardige werkomstandigheden van de Ierse luchtvaartmaatschappij meer dan beu

Vakbond LBC

Volgens de vakbond LBC, die betrokken was bij de oproep tot staking, is de stakingsbereidheid van het personeel erg groot. "De mensen zijn de schrijnende, mensonwaardige werkomstandigheden van de Ierse luchtvaartmaatschappij meer dan beu, na tal van pogingen om met de directie in overleg te gaan", klinkt het in een persbericht.

Dit zijn je rechten als passagier

Ryanair is wel verplicht om de gestrande passagiers een alternatieve vlucht aan te bieden of hun ticket terug te betalen. Omdat de annulering minder dan twee weken voor vertrek werd aangekondigd, hebben de passagiers ook nog recht op een extra compensatie die -afhankelijk van de afstand- tussen de 250 en 600 euro bedraagt.

De luchtvaartmaatschappij lijkt weinig zin te hebben om dit te betalen. Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop spreekt de luchtvaartmaatschappij in haar communicatie naar de passagiers over "overmacht", terwijl uit rechtspraak van het Europees hof van justitie blijkt dat dat bij een staking binnen het bedrijf niet ingeroepen kan worden.

De communicatie verloopt niet zoals het hoort

Jens Van Herp, Test-Aankoop

Ook volgens Test-Aankoop zijn er intussen nog altijd passagiers die geen informatie hebben ontvangen over de stand van zaken van hun vlucht. "De communicatie verloopt dus niet zoals het hoort", aldus woordvoerder Jens Van Herp.

Als Ryanair de rechten van passagiers schendt, is Test-Aankoop van plan om juridische stappen te ondernemen. Gedupeerden kunnen ook op eigen houtje een advocaat inschakelen of een beroep doen op een andere claimorganisatie. Die vragen dan wel een 'success fee', die een percentage is van de uitbetaalde schadevergoeding.

Bevoegd minister van Economie Kris Peeters alvast aan de Economische Inspectie gevraagd om de zaak op te volgen, bevestigt zijn kabinet.

Oproep: vliegt u op 25 of 26 juli met Ryanair?

Hebt u woensdag of donderdag een vlucht geboekt met Ryanair? Dan zijn wij geïnteresseerd in uw ervaring: hebt u al informatie over het al dan niet schrappen van uw vlucht ontvangen? En als uw vlucht wordt geannuleerd, hoe lost u dat dan op? U kan met uw verhaal terecht op oproep@vrtnws.be