"Maak snel werk van een tweede Tijsmanstunnel"

Meer en meer mensen kiezen voor de Liefkenshoektunnel om de files op de ring en aan de Kennedytunnel te vermijden. Maar door het succes van de Liefkenshoektunnel raakt de Tijsmanstunnel, ernaast, verzadigd. Dat probleem raakt alleen opgelost met de bouw van een tweede Tijsmanstunnel, vindt Marc Persoon van de NV Tunnel Liefkenshoek.

Kwart meer auto's 

Op twee jaar tijd rijden er een kwart meer auto's door de Liefkenshoektunnel, en een vijfde meer vrachtwagens. Dat staat in Gazet Van Antwerpen. De tunnel mag dan wel betalend zijn, toch kiezen meer en meer mensen er voor om tol te betalen dan om in de file te staan op de Antwerpse Ring. "De Liefkenshoektunnel is bekender geworden bij 't brede publiek", zegt Marc Persoon, operationeel manager van de NV Tunnel Liefkenshoek. "Bovendien is er de ontwikkeling van de Waaslandhaven en de stijging van de trafiek in het Deurganckdok, én de knip in de Leien, waardoor meer mensen voor de Liefkenshoektunnel kiezen."

Tol van de roem

Maar die medaille heeft ook een keerzijde. Want door het succes van de Liefkenshoektunnel, is de Tijsmanstunnel vlakbij verzadigd. Die kan zo veel drukte niet aan. Marc Persoon: "De Liefkenshoektunnel zit sowieso aan zijn maximumcapaciteit, in de huidige verkeersverdeling. Hoe meer Hoe meer verkeer er 's nachts doorrijdt, hoe meer verkeer er overdag door kan rijden. Maar de problematiek van de Tijsmanstunnel is wat ze is, en zo lang er geen tweede Tijsmanstunnel komt, zal dat probleem niet makkelijk op te lossen zijn."