Stakingsstress bij Ryanairklanten: "Hoe je vakantiebatterij door sluimerende angst stilletjes leegloopt"

Morgen en overmorgen legt het cabinepersoneel van de lagekostenmaatschappij Ryanair het werk neer. De personeelsleden zijn ontevreden met hun werkomstandigheden. De acties leiden tot heel wat onrust bij reizigers. Gaat een vlucht door? Zijn er compensaties? Wij polsten gisteren naar uw stakingsstress, dit was uw antwoord.

Opvallend: lang niet iedereen reageert negatief. Heel wat mensen zijn tevreden over de manier waarop Ryanair hun zaak afhandelt. Reizigers krijgen hun ticket terugbetaald, hun vlucht wordt omgeboekt of ze krijgen een schadevergoeding. Voor alle duidelijkheid: Ryanair doet dat niet uit menslievendheid, ze volgen gewoon de Europese regels rond stakingen bij luchtvaartmaatschappijen.

Ik ben relatief blij met mijn oplossing
Danny

Danny zou met zijn zoon overmorgen van Brussel naar Barcelona vliegen. Pal op een stakingsdag dus en de vrees voor een annulatie zet Danny ertoe aan om een back-upticket te boeken en het bericht van Ryanair niet af te wachten.

Vorige week komt het bericht dan toch: geen vlucht naar Barcelona. "De mogelijke vervangvluchten waren voor mij geen optie", legt Danny uit. "Ik ben dus blij dat ik proactief een vlucht heb geboekt. Ik heb aan Ryanair doorgegeven dat ik een terugbetaling wil en ik hoop ook op de extra schadevergoeding. Dan zou ik uiteindelijk niks moeten opleggen. Ik ben relatief blij met mijn oplossing."

Nu blijkt dat er geen probleem is in de luchthaven van Maastricht

Sophie

Lastiger wordt het wel als u uit ongerustheid een extra ticket koopt, maar dat overbodig blijkt. Dat overkwam Sophie uit Peer. "Ik vlieg meerdere keren per jaar vanuit Maastricht of Eindhoven naar Alicante, want in de Belgische luchthavens is het altijd wat", legt Sophie uit.

Sophies vlucht zou landen in Maastricht op 26 juli, maar voor alle zekerheid boekte ze een extra ticket op een andere datum. "Nu blijkt dat er geen probleem is voor de luchthaven van Maastricht. Van Ryanair kreeg ik nog geen bericht, maar ze hebben wel een extra vlucht verkocht!"

Op de website van Ryanair kan je zelf een vlucht wijzigen

Maarten

Maarten geeft dan weer wat tips over hoe hij zijn vluchten kon omboeken voor een jongerenreis met 8 personen. "Op 25 juli zouden we van Malaga naar Zaventem vliegen, maar die vlucht werd geannuleerd. Via de Ryanairbalie in Brussels Airport heb ik de vluchten gratis kunnen wijzigen", legt Maarten uit.

"Die wijziging kan je trouwens ook op de website van Ryanair doen. Je zoekt zelf naar een alternatieve vlucht en boekt ze gratis om. Ik heb ook zelf treintickets naar Brussel geboekt. Die kosten zouden worden terugbetaald, heeft men mij laten weten."

De klantendienst kon mij niet garanderen dat ik mijn geld zou terugkrijgen

Carmen

Er zijn natuurlijk heel wat mensen met klachten en die gaan vaak over communicatie. Bellen met Ryanair is helemaal niet evident en ook de lange wachttijden op de Engelstalige chatfunctie is een doorn in het oog. Dat ondervond ook  Rik.

Hij kreeg een annulatiemail over zijn vlucht vanuit Italië. Uiteindelijk kon hij online alles in orde brengen, maar hij moest geduld hebben. "Die mail was in het Nederlands, maar het chatten kan alleen in het Engels. Het chatten met de klantendienst lukte ook pas na een tweetal uur wachten en proberen."

Ook voor Carmen kon de communicatie beter. Morgen is het haar verjaardag en er staat een citytrip naar Rome op het programma. Eerst kreeg ze te horen dat er niks aan de hand was met haar vlucht, daarna bleek ze toch geannuleerd. "De klantendienst gaf mij het advies om een andere maatschappij te zoeken. De goedkoopste optie was Brussels Airlines, 180 euro. De man kon mij niet garanderen dat ik dat geld zou terugkrijgen. Ik mocht mijn klacht sturen via e-mail. Ik wacht nog op een antwoord."

Onzekerheid

Toch is een eventuele schadevergoeding, een omboeking of de communciatie niet de grootste bekommernis voor de reizigers die ons hun verhaal stuurden. "Onzekerheid" is een woord dat geregeld terugkomt. Vooral bij de mensen die in het buitenland verblijven en niet weten wanneer en hoe ze zullen thuis geraken, knaagt die onzekerheid.

Ik heb van Ryanair nog geen bevestiging gekregen, noch een annulatiebericht of ander voorstel. Muisstil blijft het

Kris

Reizigers die morgen of overmorgen moeten landen of opstijgen, en die niks te horen krijgen van Ryanair, zijn ongerust. Gaat mijn vlucht gewoon door? En waarom meldt de maatschappij dat dan niet? Kris is een van die reizigers. Hij moet normaal morgenvroeg naar Berlijn vertrekken met zijn gezin.

"Op de website staat onze vlucht nog als "gepland", maar ik heb van Ryanair nog geen bevestiging gekregen, noch een annulatiebericht of ander voorstel. Muisstil blijft het. Als mijn vlucht toch niet doorgaat, kan ik mijn hotel niet meer annuleren. Reserveer ik al fietsen voor in Berlijn? Of museumtickets? Mocht de vlucht morgen toch niet doorgaan, hebben we geen andere oplossing. Nu nog 5 nieuwe tickets boeken, kost een pak geld."

Daar verdwijnt alweer een streepje van mijn batterij

Els

Ook bij Els heerst ongerustheid. Haar man is met extra bagage met de auto naar Portugal gereden en zij vloog met haar zoon en een vriendje achterna. Morgen is de terugvlucht gepland. Voorlopig weet ze nog niet zeker of de vlucht doorgaat.

"Toen we hoorden dat vluchten vanuit Portugal door de stakingen zouden geannuleerd worden, sloeg de onrust toe. "Gaan we dan niet thuis geraken?", vroegen de kinderen zich af. Gedurende de hele vakantie blijft die onrust sluimeren."

"We hopen dat onze reis niet in mineur eindigt. Ik hoop dat we niet in de luchthaven van Lissabon staan en vaststellen dat onze vlucht niet doorgaat. De volgende uren zijn zenuwslopend. Daar verdwijnt alweer een streepje van mijn batterij", besluit Els.