Video player inladen ...

Sergio Marchionne is overleden, de man die van Fiat een hip wereldbedrijf maakte

In een ziekenhuis in de Zwitserse stad Zürich is Sergio Marchionne overleden, de gewezen topman van Fiat. Hij was pas 66. Een paar dagen geleden had Fiat in allerijl al een nieuwe topman aangeduid omdat de gezondheid van Marchionne onverwacht achteruitging. 

Marchionne was de voorbije decennia zonder twijfel de meest in het oog lopende manager van Italië. Sergio met zijn eeuwige donkere trui heeft Fiat van de ondergang gered. Hij wist de kleine cinquecento uit het verleden om te toveren tot een goed verkopende, hippe stadsauto. En hij wist de crisis van 2009 te gebruiken om van Fiat een wereldspeler te maken. 

Na een kort verblijf in een Zwitsers ziekenhuis is de 66-jarige Marchionne overleden. Het concern was al op zoek gegaan naar een opvolger, en dat wordt voor het eerst een buitenlander. 

Hoe de kleine 500 Fiat weer groot maakte

Sergio Marchionne is kleine Italiaan uit de Abruzzen, maar vooral een wereldburger. Geboren als zoon van een chef van de carabinieri en een Kroatische moeder die al op zijn dertiende met zijn familie verhuisde naar Toronto, Canada. 

Daar moest de jonge Sergio leren overleven in een nieuwe omgeving en een vreemde taal. Hij bleek briljant, studeerde rechten en filosofie en werd zakenadvocaat en bankier. In 2002 riep de raad van bestuur van Fiat hem. Geen twee jaar later werd hij er de grote baas, tot verrassing van iedereen. Op een moment dat Fiat er niet bepaald goed voorstond: het bedrijf verloor handenvol geld en het symbool van de Italiaanse industrie was op sterven na dood.  

Marchionne begon met een handige financiële deal met General Motors.  Fiat hield het hoofd boven water en het kapitaal van de historische Fiat-familie Agnelli was voor even gered. De volgende geniale inval kwam er tegen 2007. Het was toen precies 50 jaar geleden dat de legendarische 500, de "topolino", het levenslicht zag. De meest schattige auto ooit, geliefder nog dan de Kever of de 2CV.   

Marchionne organiseerde niet alleen een groot feest in Turijn, maar lanceerde ook een moderne versie van de 500. Een gestileerde stadsauto in heel veel varianten die een verkoopssucces werd. Of hoe je met het verleden toekomst kunt maken.

Lees verder onder de video.

Represented by ZUMA Press, Inc.

Jeep, de nieuwe melkkoe?

Daar bleef het niet bij. In 2009, in de nasleep van de financiële crisis, ging het heel slecht met de Amerikaanse auto-industrie. Vooral Chrysler was het kneusje: het moest eind 2008 zijn fabrieken gewoon sluiten. 

President Obama, de Amerikaanse vakbonden en… Sergio Marchionne gingen op zoek naar een oplossing. Fiat wierp de Amerikanen een reddingsboei toe en de groep Fiat-Chrysler was geboren, één van de grootste autogroepen ter wereld, met naast de Italiaanse merken (Fiat, Alfa Romeo, Maserati en Lancia) nu ook sterke Amerikaanse merken (Chrysler, Jeep, RAM) in de portefeuille. 

De laatste jaren is vooral Jeep aan een internationale opmars bezig.  Modellen als de Renegade en de Compass hebben het merk weer op de kaart gezet. Naast de 500 is ook een ander relict uit het verleden dus goed voor flink wat winst. Verantwoordelijke voor dat succes was ene Mike Manley. Niet toevallig de man die nu, tot spijt van veel Italianen, de nieuwe grote baas van Fiat-Chrysler wordt.  

Lees verder onder de foto.

God in Italië

Uiteraard maakte Marchionne niet alleen vrienden. Sommigen zagen in hem de man van de afbraak, die fabrieken sloot en mensen de laan uitstuurde zonder een dankjewel. Maar hij redde het grootste Italiaanse bedrijf wel van de ondergang. 

En hij was niet alleen de baas van Fiat, maar ook van Ferrari. En van het Formule 1-team met zijn uitzinnige tifosi en rode passie. God in Italië dus.  

Maar God is dood en de nieuwe baas Mike Manley wachten wel wat uitdagingen. De elektrische en zelfrijdende auto staan voor de deur. Is Fiat-Chrysler daar klaar voor? Het bedrijf loopt ook niet altijd voorop wat de betrouwbaardheid van zijn producten betreft. 

En dan zijn er de mogelijke invoerheffingen van Trump op "buitenlandse" auto’s. De bij uitstek internationale groep heeft daar nog meer dan andere constructeurs van te vrezen. Zal straks een Jeep onbetaalbaar worden in Amerika, want niet lokaal geproduceerd?   

Het verhaal van Fiat blijft er ook na 14 jaar Marchionne nog altijd een verhaal van onzekerheden, van hoge toppen en diepe dalen. Recent nog waren er geruchten over een mogelijke samenwerking met, of zelfs een overname door de Koreanen van Hyundai. Hoe geniaal de balans van Marchionne is, zal dus de komende jaren moeten blijken.