Al 415 spoorlopers dit jaar, een triest record

In de eerste 6 maanden van dit jaar kwamen er al 415 meldingen van spoorlopers. In dezelfde periode vorig jaar waren het er 410. Een nieuw triest record, ondanks diverse waarschuwingscampagnes. Het zijn vooral mannen tussen de 18 en 34 jaar die in de buurt van de sporen wonen. Alle incidenten samen zorgden gemiddeld voor meer dan 6 uur vertraging per dag.

Mensen blijven hardleers. Ondanks alle maatregelen zoals het plaatsen van afsluitingen, controles, boetes en bewustmakingscampagnes, blijft het aantal spoorlopers jaar na jaar stijgen. Spoorlopers zijn mensen die langs of op het spoor lopen op plaatsen waar dat niet mag.

In 2017 waren er 807 meldingen van spoorlopen. Dit jaar zijn het er al 415 op 6 maanden tijd. Dat blijkt uit cijfers van spoorwegbeheerder Infrabel. Daarbij viel er 1 dodelijk slachtoffer en 2 zwaargewonden.

Naast al het menselijke leed zorgen spoorlopers ook voor heel wat vertraging voor het treinverkeer. De veiligheidsprocedure bepaalt immers dat wanneer een treinbestuurder mensen langs het spoor opmerkt, het treinverkeer onmiddellijk moet worden stilgelegd. In totaal registreerde Infrabel in het eerste half jaar 67.054 minuten vertraging, gemiddeld meer dan 6 uur per dag. Een stijging met meer dan 7%.

De meeste meldingen van spoorlopers kwamen uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (61), Antwerpen (60), Oost-Vlaanderen (56) en West-Vlaanderen (51). De minste uit Limburg (22), Waals-Brabant (14) en Luxemburg (5).

Wie zijn ze en waarom doen ze het?

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde spoorloper een man is tussen de 18 en 34 jaar is. Hij is vaak een pendelaar en woont meestal in de buurt van de spoorinfrastructuur. De cijfers tonen aan dat bijna de helft (46%) van alle spoorlopers het deed om een kortere weg te nemen. Maar er zijn nog andere redenen.

Trauma treinbestuurder

Niet alleen de spoorloper en de treinreiziger, maar ook de treinbestuurder kan ernstige gevolgen ondervinden van gevaarlijk gedrag in de buurt van de sporen. Hij krijgt de schrik van zijn leven als hij iemand plots langs de sporen ziet en alle remmen moet dichtgooien. Een persoonsaanrijding is voor treinbestuurders een bijzonder traumatiserende ervaring.

Om het levensgevaarlijke fenomeen van spoorlopen aan te pakken, worden al verschillende jaren maatregelen genomen. Prioriteit blijft het aanpakken en beveiligen van de hotspots, dat zijn plaatsen waar er vaker aan spoorlopen wordt gedaan. Zo zijn er controles van politie en Securail (NMBS). Infrabel zelf blijft ook inzetten op het plaatsen van afsluitingen, verbodsborden, camerabewaking, struikelmatten en sensibiliseringsacties.

Plaatsen van struikelmatten

#NoTrespassing

Mensen gaan naar festivals om zich te amuseren en daar wil Infrabel gebruik van maken, met een nieuwe, ludieke campagne. Het trekt naar de festivals Dour, Suikerrock en Pukkelpop. Hun nieuwe campagne moet van jongeren ambassadeurs maken tegen spoorlopen.

Zo staat er op de festivalterreinen een trampoline waar je gekke sprongen op kan maken. Nadien krijgt iedereen een foto en een pin van zijn of haar sprong om te delen op sociale media met de hashtag #NoTrespassing. Deelnemers kunnen zich daarnaast ook symbolisch engageren om nooit (meer) te spoorlopen door hun handtekening op een grote muur zetten.