Gedupeerde Ryanair-passagiers: "Zeker een schadevergoeding aanvragen"

Consumentenorganisatie Test-Aankoop raadt passagiers wiens Ryanair-vlucht geschrapt is als gevolg van de staking aan om toch een schadevergoeding te vragen via de website van de luchtvaartmaatschappij. Eerder vandaag heeft Ryanair nog eens herhaald dat het niet zinnens is om schadevergoedingen te betalen. Een claim via het daartoe voorziene formulier op de website zou dienst kunnen doen als ingebrekestelling, aldus Test-Aankoop.

Ryanair herhaalde vandaag dat het geen schadevergoedingen zal betalen omdat de staking van het cabinepersoneel een "uitzonderlijke omstandigheid" is. "De vakbond voert onredelijk actie en dat valt volledig buiten de bevoegdheid van de luchtvaartmaatschappij", laat Ryanair weten.

We bekijken alvast welke juridische procedure het meest geschikt is om een schadevergoeding af te dwingen voor de getroffen reizigers

Simon November (Test-Aankoop)

Volgens Test-Aankoop kan het bedrijf bij een interne staking helemaal geen overmacht inroepen. Normaal gezien moet een luchtvaartmaatschappij volgens Europese regels een schadevergoeding tussen 250 en 600 euro betalen als de annulering van een vlucht minder dan twee weken op voorhand aan de passagier gemeld wordt.

"Deze vraag tot betaling van compensatie is niet gebonden aan een deadline, passagiers kunnen tot weken na de vertraging een claim op de Ryanairwebsite indienen", zegt Simon November Test-Aankoop.

De consumentenorganisatie bevestigt ook juridisch te zullen optreden voor de betrokken passagiers. "We bekijken alvast welke juridische procedure het meest geschikt is om een schadevergoeding af te dwingen voor de getroffen reizigers", aldus Simon November.

Of Ryanair nu wil of niet, het zal aan de getroffen passagiers een financiële vergoeding moeten betalen

Arthur Flieger (luchtvaartjurist)

"Als derde partijen staken, dan wordt dit beschouwd als een buitengewone omstandigheid", aldus luchtvaartjurist Arthur Flieger in een persmededeling. "Indien het personeel van de vliegtuigmaatschappij staakt, is de situatie evenwel anders. Het Europees Hof van Justitie heeft daarover al heel duidelijke uitspraken gedaan. In die gevallen heeft de passagier overeenkomstig verordening 261/2004 en de rechtspraak wel recht op een vergoeding."

"Of Ryanair nu wil of niet, het zal aan de getroffen passagiers een financiële vergoeding moeten betalen die 250, 400 of 600 euro per passagier bedraagt, afhankelijk van de vluchtafstand", aldus nog Flieger.

AirHelp, een bedrijf dat juridische steun geeft aan passagiers wiens vlucht geannuleerd is, heeft berekend dat Ryanair voor de acht stakingsdagen in juli in totaal meer dan 33 miljoen euro aan schadevergoedingen zou moeten betalen.