Nestlé verliest strijd om KitKat, vorm niet uniek genoeg

Nestlé heeft de strijd om de vorm van de chocoladereep KitKat verloren. Het merk probeert al sinds 2002 om het koekje bestaande uit vier delen, die makkelijk afgebroken kan worden beschermd te krijgen. KitKat is niet echt onderscheidend ten opzichte van andere repen oordeelt het Europees Hof van Justitie. 

Het is het Zwitserse voedingsmiddelenbedrijf Nestlé weer niet gelukt om de vorm van zijn bekende chocoladereep KitKat beschermd te krijgen. Het koekje bestaande uit vier delen die makkelijk afgebroken kan worden, is niet echt onderscheidend ten opzichte van andere repen meent het Europese Hof van Justitie.

De strijd om de bescherming gaat terug tot 2002. Toen probeerde Nestlé in Europa al het alleenrecht te krijgen op het uiterlijk van de KitKat. In 2006 leek de zaak rond toen Nestlé inderdaad de benodigde papieren kreeg. Het Amerikaanse Mondelez, de moederholding van onder meer Milka en Côte d'Or tekende echter protest aan.

Het bedrijf heeft met Leo namelijk een gelijkvormig koekje in het assortiment en trekt de geldigheid van de claims van Nestlé in twijfel. De juridische strijd daarover loopt nu al meer dan tien jaar.

Terug naar af

Nestlé slaagde er in tien Europese lidstaten wel in om erkenning te krijgen voor het onderscheidende karakter van de KitKat. Maar in landen als België, Ierland, Griekenland en Portugal is de zaak nooit onderzocht, merkt het Hof op. Dat laatste is echter wel nodig om de vorm van de KitKat officieel vast te leggen.

Het Europees Hof heeft de zaak nu weer naar zijn beginpunt gebracht. Zo moet het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (BIEEU), dat in 2002 besliste om de chocoladereep in te schrijven als uniemerk, opnieuw onderzoeken of de vorm van de KitKat kan behouden worden als beschermd EU-merk.