Na Facebook duikt ook Twitter in het rood op de beurs

Na Facebook gisteren heeft ook het aandeel van Twitter klappen gekregen op de beurs. Twitter maakte de voorbije maanden winst, maar het aantal gebruikers daalde met zowat een miljoen en beleggers vrezen daardoor minder reclame-inkomsten.

Twitter maakte eind 2017 voor het eerst winst. En ook dit jaar kon het die lijn doortrekken. Er was de voorbije maanden zelfs een omzetstijging van bijna een kwart, tot 710,5 miljoen euro. En toch spreken alle beursanalisten van tegenvallende kwartaalcijfers.

Dat heeft alles te maken met een dalend aantal gebruikers. Twitter heeft er zo'n 335 miljoen, maar de voorbije maanden zijn er zowat een miljoen geschrapt. Volgens het socialemediabedrijf heeft dat te maken met haar strijd tegen de nepaccounts.

Adverteerders zijn heel gevoelig voor die cijfers. "Socialemediabedrijven zoals Twitter, Facebook, Snapchat moeten het hebben van hun bereikbaarheid," zegt Tom Simonts, financieel econoom bij KBC.

"Ze willen duidelijk weten welke gebruiker welke voorkeuren en interesses heeft. Dat laat immers toe om gericht te adverteren. Hoe meer gebruikers er zijn, hoe makkelijker hun profiel in kaart te brengen is en hoe beter ze benaderbaar zijn. Dus, hoe minder gebruikers, hoe minder interessant het wordt voor adverteerders en bijgevolg hoe minder aantrekkelijk het aandeel wordt op de beurs.

Net als bij Facebook valt bij Twitter de groei wat terug en die is belangrijk om de toekomstige winsten te schragen, dus verliest het aandeel op de beurs

Tom Simonts, financieel econoom KBC

Hetzelfde fenomeen als bij Facebook

Giseren deed zich net hetzelfde voor bij Facebook. Ook daar ietwat tegenvallende kwartaalcijfers en ook daar een duik op de beurs met meer dan 10%. "Net als bij Facebook valt bij Twitter de groei wat terug en die is belangrijk om de toekomstige winsten te schragen, dus verliest het aandeel op de beurs, " verduidelijkt Tom Simonts. "Een andere parallel tussen Twitter en Facebook is de strijd tegen de nepaccounts en fake news. Zeker op Twitter ontspoort het taalgebruik wel eens en geven gebruikers nogal ongezouten hun mening. Die worden er nu uitgefilterd en dat in een omgeving die het van groei zou moeten hebben. Terwijl het net zo moeilijk is om te groeien in een wereld waar iedereen al op een of andere manier geconnecteerd is." 

De factor Trump

Iedereen die Trump wil volgen op Twitter, zal dat nu al wel doen. Dus daar zit ook niet veel groei meer in.
Tom Simonts, financieel econoom KBC

De Amerikaanse president Trump is een fervent twitteraar. Zijn gebruik zou ook wel eens bepalend kunnen zijn voor de toekomst van Twitter. "De voorbije 2 jaar hebben we Twitter zien evolueren van kneusje tot vooraanstaand communicatiemedium. En in een jaar tijd is Twitter op de beurs maal vertwee- tot verdrievoudigd in waarde," becijfert Tom Simonts. Maar dat effect ebt nu weg. We kennen Trump en zijn tweets. Iedereen die hem wil volgen, zal dat al wel doen. Dus ook daar is er geen groei meer. Stel nu dat hij stopt met twitteren, zal dat nog meer impact hebben op de appetijt voor het platform.