Video player inladen ...

Bijna 500 moeders zijn ingeschreven als "Borstfigurant"

Sinds Kind en Gezin is gestart met de campagne rond "Borstfiguranten" hebben zich 497 moeders ingeschreven. Dat blijkt uit cijfers van de organisatie aan de vooravond van de Internationale week van de Borstvoeding die loopt van 1 tot 7 augustus.

Het is een nagel waarop Kind en Gezin al langer klopt: borstvoeding geven is de normaalste zaak van de wereld en moet ook op openbare plekken "gewoon" zijn of blijven.

Om borstvoeding verder te normaliseren lanceerde Kind en Gezin in oktober 2017 de campagne "Borstfiguranten". Bedoeling is borstvoedende vrouwen in te zetten als figurant in films en series. Op die manier moet het beeld van borstvoedende vrouwen, ook in de publieke ruimte, normaler worden.

Tien maanden na de lancering telt de databank voor producers en castingverantwoordelijken volgens Kind en Gezin 497 moeders die zich hebben inschreven als Borstfigurant. Intussen waren er ook al Borstfiguranten te zien in twee televisieseries, met name "De zonen van Van As" en "Familie". In september komt er ook een Borstfigurant in "De buurtpolitie".

"Daar zijn we heel blij mee", zegt Nele Wouters, woordvoerder van Kind en Gezin. "In deze Internationale week van Borstvoeding willen we hier opnieuw aandacht voor vragen. We dromen van veel meer Borstfiguranten in series, magazines, reclamespots, video's, films en praatprogramma's."

In Vlaanderen krijgen bijna 8 op de 10 baby's bij de geboorte borstvoeding. Meer informatie over borstvoeding is terug te vinden op de website van Kind en Gezin. Er is ook een aparte website over de Borstfiguranten.

In "De wereld vandaag" op Radio 1 heeft Nele Wouters vanavond tekst en uitleg gegeven bij de campagne en het succes ervan. Dat gesprek kan u hieronder herbeluisteren: