Video player inladen ...

Mobiliteitsexpert: "Vrachtwagens hebben advanced cruise control, maar chauffeurs schakelen dat uit"

Vanmiddag zijn er in Maldegem vier doden gevallen bij een ongeluk op de expresweg N49 naar Knokke. De expresweg wordt in de volksmond de dodenweg genoemd. "Op een weg als de N49 wordt veel sneller gereden dan de toegelaten 90 per uur", zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol van de UGent. Hij pleit daarom voor "minstens een controle over het volledige traject van de weg". De Mol wijst ook op de mogelijkheden die er bestaan om vrachtwagens veiliger te laten rijden, onder meer door advanced cruise control.

"De N49 is een expresweg, maar die lijkt op een snelweg met lichten en kruispunten", verklaart Luc De Smet de kwalijke reputatie van de N49. "De zwarte punten op de N49 worden weggewerkt, maar intussen zijn er nog altijd ongevallen. Dat zijn er ongeveer een tiental per jaar, met meestal ernstige gevolgen. Er zijn al veel kruispunten ondertunneld en er zijn al bruggen gebouwd. Maar er zijn nog een aantal zwarte punten die moeten weggewerkt worden. Zo een weg had eigenlijk nooit mogen gebouwd worden", aldus De Smet.

Als vrachtwagen advanced cruise control had, had dit ongeluk vermeden kunnen worden

Johan De Mol

De verkeersexpert Johan De Mol van de UGent beaamt dat. "Alle veiligheidselementen zijn hier overboord gegooid. "Je kan hier zonder moeite en zonder enige bescherming tegen een paal rijden of de gracht in rijden. De N49 is geen weg waar 90 kilometer per uur gereden wordt. Er wordt veel sneller gereden en enkel en alleen als er camera’s staan, wordt er traag gereden. Er moet hier controle komen over het vollledige traject", zegt De Mol.

Johan De Mol pleit er voor om vrachtwagens nog trager te laten rijden dan 90 kilometer per uur. Hij pleit ook voor het verplicht gebruik van de advanced cruise control. "Alle moderne vrachtwagens hebben dat, maar chauffeurs schakelen dat uit. Dit systeem zorgt ervoor dat een vrachtwagen automatisch afremt als hij  te dicht bij een voorliggend voertuig komt. In dit geval in Maldegem zou de impact van een aanrijding veel, veel kleiner of onbestaande geweest zijn", besluit Johan De Mol in "Het journaal".