Commotie rond advertentie van 11.11.11

Er is controverse ontstaan rond een advertentie van 11.11.11. Met de advertentie pleit de ngo voor een "echt arbeidsmigratiebeleid" en legale migratieroutes. Het begeleidende beeld is echter een foto van bootvluchtelingen en -migranten. "Niet slim", klinkt het vanuit verschillende hoeken.  

Met de bewuste advertentie doet 11.11.11 mee aan de Solidariteitsprijs van de krant De Standaard, waarbij non-profitorganisaties een paginagrote advertentie kunnen winnen op de laatste pagina van de krant.  De advertentie van 11.11.11 werd voor de editie van vandaag geselecteerd.

De advertentie zet prominent een krantenkop van vorige maand bovenaan: "140.000 vacatures raken niet ingevuld volgens VBO".  Volgens 11.11.11 echter is "redding onderweg", waarna het beeld van een rubberbootje met vluchtelingen en migranten komt. "Migratie werkt als we het laten werken", besluit de ngo.

De advertentie doet bij sommigen de wenkbrauwen fronsen. "Dit maakt een karikatuur van twee zeer losjes met elkaar gelinkte problemen. En het kan door tegenstanders zo gemakkelijk de grond in geboord worden. Wat al volop aan het gebeuren is", merkt journalist Kim Evenepoel van De Tijd op via Twitter. Ook arbeidsmarktspecialist Jan Denys heeft bedenkingen: "Bedoelingen zijn ongetwijfeld goed, maar slim is deze advertentie niet."

Ook vanuit de politiek wordt er gereageerd. Volgens Vlaams Belang "misbruikt 11.11.11 het ellendige lot van de vluchtelingen om hun wansmakelijke immigratieagenda te verwezenlijken". Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) noemt de advertentie "stuitend" en hekelt de "opengrenzen-ngo's".  Volgens hem "promoot" 11.11.11 met deze advertentie een migratievorm die mensensmokkelaars rijker en driester maakt.

Egbert Lachaert van Open VLD gaat eveneens niet akkoord met de boodschap van de advertentie. "Ik ben lokaal OCMW-voorzitter en ik hoor van alle maatschappelijk werkers dat de integratie van de mensen uit de laatste vluchtelingenstroom verschrikkelijk moeilijk verloopt. Het gaat om mensen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt en de taal totaal niet machtig zijn... Het is onze verantwoordelijkheid om aan hun integratie te werken, maar het is intellectueel complete onzin om te zeggen dat we op die manier de jobs gaan invullen in knelpuntberoepen."

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) wil voorlopig niet reageren op de advertentie. 

"Met deze advertentie zetten we ons pleidooi voor legale migratieroutes als alternatief voor de levensgevaarlijke bootjes in de kijker", reageert 11.11.11. "Arbeidsmigratie is volgens ons essentieel. Er is nood aan meer arbeidsmigratie. Arbeidsmigratie is een winwin, zowel voor de herkomstlanden, voor ons land als voor de migrant." Over het beeld en de toon van de advertentie verdedigt de ngo zich.

"Een advertentie mag een beetje prikkelen. Bedoeling is dat er over nagedacht wordt", aldus directeur Bogdan Vanden Berghe. "Het is overigens niet alleen om te choqueren of een karikatuur.  Een deel van de mensen in die bootjes zijn op zoek naar werk en komen dan hier legaal of illegaal op de arbeidsmarkt. Ons pleidooi is: manage dat, nu gebeurt daar veel te weinig rond. Er zitten op dit moment naar schatting tot 150.000 mensen in een illegaal arbeidscircuit in België."

"Iedereen weet dat wij nooit gepleit hebben voor open grenzen, ook Theo Francken weet dat", zegt Vanden Berghe van 11.11.11 verder.  "Wij moeten ons eigen verhaal vertellen. Als wij elke keer rekening moeten houden met de kritiek die er mogelijk kan komen van bepaalde mensen, dan kunnen wij op de duur niets meer vertellen."

Wij hebben nooit gepleit voor open grenzen

11.11.11

Beluister de reactie van Egbert Lachaert van Open VLD in "De wereld vandaag"