Europa levert nog snel passagiers­vliegtuigen aan Iran voor Amerikaanse sancties van kracht worden

In allerijl zijn nog vijf ATR72-600-vliegtuigen overgevlogen vanuit Frankrijk naar Iran. Vanaf morgen zal dat niet meer mogelijk zijn omdat de Verenigde Staten dan sancties hebben afgekondigd tegen Iran. Ook bedrijven uit derde landen die met Teheran zaken doen, kunnen dan worden getroffen.

De vijf toestellen zijn dit weekend vanuit de Zuid-Franse stad Toulouse overgevlogen naar de luchthaven van Mehrabad, nabij de Iraanse hoofdstad Teheran. Ze zijn daar officieel geleverd aan Iraanse maatschappijen.

Begin vorig jaar had Iran een bestelling voor 20 van die toestellen en een optie voor nog eens 20 vliegtuigen geplaatst bij de Frans-Italiaanse producent ATR. Die is voor de helft in handen van het Europese consortium Airbus en voor de andere helft van de Italiaanse industriegroep Leonardo (Finmeccanica). ATR bouwt passagiersvliegtuigen met schroefturbines voor de middellange afstand.

De voorbije maanden is in alle haast aan die toestellen gewerkt en zijn 13 van hen in Iran geraakt. Vanaf morgen zal dat niet zo gemakkelijk zijn, want dan worden nieuwe Amerikaanse sancties tegen Iran van kracht. Ook bedrijven uit derde landen die dan zaken doen met Iran kunnen dan Amerikaanse vergeldingsmaatregelen opgelegd krijgen.

Iran zit echt verlegen om die vliegtuigen. Na decennia van sancties zit het land opgescheept met erg verouderde en vaak slecht onderhouden passagiersvliegtuigen en met een tekort aan onderdelen. Dat heeft al een paar keer tot ongevallen geleid. Begin dit jaar stortte een Iraanse ATR neer in de Zagrosbergen. Daarbij zijn toen 65 inzittenden omgekomen. In 2014 zijn er in Iran zelfs drie passagiersvliegtuigen neergestort.