Handelaars vinden vlot hun weg naar nieuwe Vlaamse hinderpremie

Tijdens het eerste jaar van de Vlaamse hinderpremie kregen 4.411 zelfstandigen de premie uitbetaald. De hinderpremie is voor handelaars die last hebben van wegenwerken, waardoor hun winkel moeilijk of niet bereikbaar is. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) is tevreden met de cijfers, maar roept wel op om sneller te communiceren rond wegenwerken.

De Vlaamse hinderpremie werd op 1 juli 2017 ingevoerd. Het is de opvolger van een federaal systeem, de inkomenscompensatievergoeding. De hinderpremie wordt duidelijk vaker aangevraagd. Voor het federale systeem ging het om 200 à 300 uitbetalingen, het Vlaamse systeem klokt in het eerste jaar af op 4.411 uitbetalingen.

"Dat is te danken aan de vlottere afhandeling", reageert het NSZ. "De getroffen handelaars krijgen nu automatisch een brief. Dan moeten ze alleen nog online een paar gegevens invullen. Daarna krijgen ze het geld op hun rekening gestort", legt woordvoerder Sven Nouten uit.

Minstens even belangrijk als een vergoeding is dat handelaars betrokken worden

NSZ

De tweede reden voor het hogere aantal uitbetalingen is dat er geen sluitingsplicht meer is. Bij het federale systeem moest een handelaar zijn zaak sluiten om aanspraak te kunnen maken op de premie. Dat is nu niet meer nodig.

Het NSZ is tevreden met de cijfers, maar roept lokale besturen wel op om sneller te communiceren over wegenwerken. "Minstens even belangrijk als een vergoeding is dat handelaars betrokken worden, van bij het prille begin. Zo kunnen ze maatregelen voorbereiden zoals bewegwijzering of het opzetten van een tijdelijke pop-pup buiten de werfzone."