Nooit eerder zoveel volk op TAZ

Het festival Theater aan Zee in Oostende blikt tevreden terug op de editie van 2018: zonovergoten en erg druk bezocht.

Er zijn 60.000 kaartjes verkocht voor betalende voorstellingen. Dat is 12% meer dan vorig jaar. De zalen en speelruimtes waren voor zo’n 90% bezet, gemiddeld. Alles samen waren er meer dan 700 voorstellingen van ruim 180 producties op een slordige 50 locaties.  Naar schatting heeft TAZ 150.000 bezoekers naar Oostende gelokt, want er waren ook veel gratis voorstellingen.

TAZ zoekt ook voortdurend nieuwe, grotere locaties in Oostende. Maar een afspraak met het Kursaal gaat dan toch niet door, omdat daar volgend jaar op hetzelfde ogenblik een musical loopt.

TAZ reikte ook prijzen uit: Khadija El Kharraz Alami werd bekroond met de TAZ-KBC Jongtheaterprijs voor “Nu ben ik Medea”,  Luanda Casella won de  Sabam Jongtheaterschrijfprijs met “Short of Lying”. Simone Atangana Bekono won de Poëziedebuutprijs aan Zee.  Denali Wrench en Vito wonnen muziekonderscheidingen.

 

 

 

Op de laatste dag van TAZ viel er ook een uitspraak in de “Rechtszaak tegen de dood”, een proces met echte aanklagers, getuigen en advocaten. De dood, verdedigd door advocaat Walter Van Steenbrugge, werd vrijgesproken door de jury. Het Hof koppelde daar wel enkele bedenkingen aan vast.

Na curator Barbara Raes, die dit jaar vooral aandacht had voor leven, dood en rituelen is theatermaker Lucas De Man volgend jaar gastcurator voor TAZ. Hij kiest het thema “betrokkenheid”.