Beyoncé over eerste zwarte fotograaf die Vogue-cover maakt: "Ik wil deuren openen voor jonge artiesten"

In het septembernummer van Vogue geeft Beyoncé meer toelichting over waarom ze voor de cover van het modeblad met de zwarte fotograaf Tyler Mitchell wilde werken. "Totdat er een mozaïek van perspectieven van verschillende etnische achtergronden achter de lens staat, zullen we een beperkte blik hebben op hoe de wereld er echt uitziet", schrijft de Amerikaanse popdiva in het blad. 

Het was groot nieuws vorige week: Beyoncé die helemaal zelf had mogen bepalen hoe de cover van het belangrijkste nummer van het jaar van modeblad Vogue er zou uitzien. Ze koos voor de amper 23-jarige Tyler Mitchell, die als eerste zwarte fotograaf in de 126-jarige geschiedenis de coverfoto van Vogue voor zijn rekening neemt. 

In het blad zelf geeft Beyoncé nu zelf tekst en uitleg bij die keuze. Ook opmerkelijk: niet in een interview, maar in een zelf geschreven tekst: "Beyoncé in her own words: her life, her body, her heritage". 

"Totdat er een mozaïek van perspectieven van verschillende etnische achtergronden achter de lens staat, zullen we een beperkte blik hebben op hoe de wereld er echt uitziet", schrijft Beyoncé.

"Daarom wilde ik met deze briljante 23-jarige fotograaf Tyler Mitchell werken." 

Beyoncé wil naar eigen zeggen haar invloed gebruiken om jong talent te steunen, net zoals andere zwarte zangeressen zoals Aretha Franklin en Diana Ross dat eerder al deden voor haar. Ze merkt ook op dat het twee decennia geleden, bij de start van haar carrière, nog moeilijk was om de cover van een tijdschrift te halen "omdat zwarte mensen niet verkopen". 

"Ik wil deuren helpen openen voor jonge artiesten. Er zijn zoveel culturele en maatschappelijke barrières. Daarom probeer ik mijn steentje bij te dragen om een ander standpunt te laten zien aan mensen die misschien het gevoel hebben dat hun stem er niet toe doet", voegt ze eraan toe.

"Wanneer mensen in een machtspositie enkel mensen blijven aanwerven en casten die op henzelf lijken dan zullen ze andere standpunten en ervaringen nooit begrijpen. Ze zullen altijd dezelfde modellen kiezen, dezelfde kunst, dezelfde acteurs en we zullen allemaal verliezen. De schoonheid van sociale media is dat het heel democratisch is. Iedereen mag zijn zegje doen. Elke stem telt en iedereen kan de wereld schilderen vanuit zijn eigen perspectief." 

In haar tekst schrijft Beyoncé ook openlijk over het aanvaarden van haar veranderde lichaam na haar zwangerschap van haar tweeling, over hoe ze denkt over vrijheid en over hoe ze haar kinderen wil opvoeden. 

Wie is Tyler Mitchell?

Tyler Mitchell mag dan nog wel jong zijn, maar hij is geen nieuwkomer in de wereld van de fotografie. Voordat hij naar New York verhuisde, maakte hij skatevideo's en beelden van de jongerencultuur in Atlanta. In New York werkt hij nu voor merken als Teen Vogue, FADER en Marc Jacobs. Op Instagram heeft hij intussen al meer dan 139.000 volgers en hij bracht ook al een boek uit met foto's die hij in 2015 maakte toen hij op reis was in Havana, Cuba. 

"Ik maak echte en pure beelden van zwarte en gekleurde mensen", vertelde hij vorig jaar aan The New York Times. "Er zit een eerlijke blik in mijn foto's." 

Eerder had hij ook al rapper Jaden Smith, actrice Amandla Stenberg en activiste Emma Gonzalez voor zijn lens. 

Volgens muziekfotografe Tina Herbots geeft Beyoncé Mitchell hiermee echt een grote kans. "Ik kende hem al, ik volg hem op Instagram en hij had al een fanbase, maar het is wel heel tof dat een grote naam zoals Beyoncé ook jongere, alternatieve artiesten apprecieert en naar voren schuift en niet voor de voor de hand liggende namen kiest. Ook voor de carrière van de Spaanse fotografe Carlota Guerrero  betekende het veel dat ze kon samenwerken met Solange, de zus van Beyoncé." 

"Mitchell maakt inderdaad heel eerlijke foto's, die realistischer zijn, dichter bij de mensen staan", vervolgt Herbots. "Het is dus erg slim van Beyoncé om voor hem te kiezen, want het is ook hip om nu met foto's van hem uit te pakken. Het is dus een win-winsituatie."

Beyoncé steunt wel vaker alternatieve artiesten

Beyoncé liet de wereld trouwens al eerder kennismaken met kunstenaars voor wie zij een boon heeft. Zo raakte Awol Erizku bekend bij een breed publiek nadat hij de foto gemaakt had die Beyoncé op Instagram gebruikte om aan te kondigen dat ze zwanger was van haar tweeling Rumi en Sir.

Recenter werkte ook de Belgische choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui met haar samen voor de opmerkelijke videoclip bij het nummer "Apeshit" die in het grootste geheim in het Louvre in Parijs werd gedraaid.