Yorick Jansens

SP.A wil luchthaven van Deurne dicht

Volgens de Antwerpse afdeling van de SP.A heeft de stad geen nood aan een toeristenluchthaven. Dat zegt de partij nadat VLM Airlines maandag aankondigde bijna alle lijnvluchten vanuit de luchthaven van Antwerpen te zullen schrappen. Tegen 2030 wil de partij het terrein laten heraanleggen als park.

VLM Airlines biedt in Deurne lijnvluchten aan waar vooral zakenmensen gebruik van maken. Maandag liet het moederbedrijf van de maatschappij weten dat alle bestemmingen vanuit Antwerpen, op twee na, geschrapt worden. In plaats daarvan wil VLM inzetten op chartervluchten in opdracht van een of meerdere klanten. In de praktijk zijn die klanten meestal reisorganisaties, die volledige vakantiepakketten aanbieden.

"Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden met een op amper veertig kilometer gelegen nationale luchthaven," reageert Antwerps SP.A-voorzitter Tom Meeuws. "Het echte punt is dat we de luchthaven in Deurne niet rendabel krijgen. De Vlaamse regering betaalt een private maatschappij heel veel geld, 120 miljoen euro, om alleen maar die luchthaven open te houden." Volgens Meeuws kan Vlaanderen dat geld beter besteden aan het verbeteren van de mobiliteit in Antwerpen.

Reconversie

Meeuws wijst ook op het dreigende oordeel van de Europese Commissie dat boven de luchthaven hangt. Dat heeft betrekking op de publiek-private samenwerking die Vlaanderen in 2013 opzette met de Franse multinational Egis. Egis is uitbater, maar Vlaanderen is nog steeds verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de luchthaven. Europa moet beslissen of het Vlaamse belastinggeld voor investeringen geen onrechtmatige staatssteun is.

Daarom wil de SP.A Antwerp Airport sluiten. De partij heeft daarvoor al een reconversieplan klaar: tegen 2030 moet de luchthaven dicht. Op de 180 hectare vrijgekomen ruimte zou een park komen, met aan de rand plaats voor scholen, woningen en recreatie. De huidige bedrijfsruimte blijft voor economische activiteiten bestemd. Voor de 60 personeelsleden (voltijds equivalenten) moet er een transitieplan komen in samenwerking met de VDAB en de sociale partners.

Economisch belang

Volgens Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) is Meeuws niet goed op de hoogte van de situatie op de luchthaven.  "Voor Antwerpen blijft die luchthaven economisch zeer belangrijk. In de eerste plaats voor de zakenvluchten die er plaatsvinden, maar ook omwille van de grote tewerkstelling. Enkele honderden mensen werken op de luchthaven en daarnaast zijn er nog 1.500 indirecte banen."

Wat de toeristische vluchten betreft zegt Kennis dat er geen toeristische charters zijn in Deurne, maar alleen toeristisch lijnvluchten en die zijn zeer voorspelbaar. Wat de Vlaamse subsidies betreft heeft Meeuws het ook mis, zegt Kennis. Zo is een deel van het geld gebruikt voor de ondertunneling van een aanpalende weg. Dat is een investering geweest en dat geld kan je niet uitgeven voor andere zaken.

Ook Open VLD-kopstuk Philippe De Backer. wil niet weten van een sluiting van de Antwerpse luchthaven. Er is "duidelijk wél nood aan een Antwerpse luchthaven", zegt hij. "We profileren ons als wereldstad, dan moeten we dat ook waarmaken." Maar de liberalen pleiten dan wel voor een zakenluchthaven. "De luchthaven van Deurne moet Antwerpen snel bereikbaar maken voor zakenlui. Dat is van groot belang voor onder andere de haven en de diamantsector", zegt De Backer.