BELGA

NMBS past 250 Desiro-treinen aan na barsten door extreme hitte

De voorbije weken is bij drie motorstellen van Desiro-treinen een dakkoffer opengebarsten door een gasophoping die het gevolg was van de extreme hitte. Dat meldt de NMBS. Alle 250 treinen van hetzelfde type worden in de komende weken naar de ateliers gebracht om extra ventilatie aan te brengen. Reizigers zullen daardoor op sommige lijnen geconfronteerd worden met ouder materiaal dan gebruikelijk.

Onder invloed van de extreme hitte zijn de voorbije weken in bepaalde omstandigheden defecten ontstaan in een bepaald type van condensator in een van de dakkoffers van de Desiro-treinen.  In die dakkoffers bevindt zich technisch materiaal van de trein en in 250 van de in totaal 305 Desiro-treinen bij de NMBS zit zo'n type condensator. Het defect met die condensator leidde in drie gevallen tot gasophoping waardoor een dakkoffer is opengebarsten. Als zoiets gebeurt,  is er geen aandrijving meer op de trein valt hij stil.

In eerste instantie besliste de NMBS om stellen die niet in beweging zijn - en dus minder ventilatie hebben - slechts voor korte tijd onder spanning te zetten. Om het probleem ten gronde aan te pakken zullen in de komende weken die 250 treinen naar de werkplaatsen worden gebracht om extra ventilatie aan te brengen.

"Het gaat om een kleine ingreep. Een trein die vandaag wordt binnengebracht, kan morgen weer rijden. We denken er een paar weken voor nodig te hebben", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. "De Desiro-trein  rijdt sinds 2012 en had in het begin wat kinderziekten. Nu is het een trein waarop we kunnen vertrouwen. Het gaat nu om een kleine aanpassing waarmee we meer ventilatie voorzien. Tegen de tijd dat iedereen weer aan het werk gaat, zullen alle treinstellen aangepast zijn."

De operatie heeft gevolgen voor de reizigers. Treinen schrappen zal volgens de NMBS niet nodig zijn, maar reizigers zullen op sommige lijnen wel met oudere treinen vervoerd worden in de komende weken.